22.5.2014
ID: 1972

Spravujú sa preferenčné obchodné režimy primerane?

Spravovanie preferenčných obchodných režimov v plnej miere nezaručuje finančné záujmy EÚ, konštatujú audítori EÚ. V správe, ktorú uverejnili sa uvádza, že hoci Komisia zvýšila kvalitu svojich posúdení vplyvu, stále sa v nich dostatočne neanalyzuje hospodársky vplyv preferenčných obchodných režimov.

Obchodní partneri si môžu na základe preferenčných obchodných režimov poskytovať v súvislosti so vzájomným obchodom preferenčné podmienky. Prostredníctvom recipročných režimov sa obmedzujú colné prekážky s cieľom zvýšiť obchod, hospodársky rast, zamestnanosť a výhody pre spotrebiteľov, a to pre obe strany. Prostredníctvom jednostranných režimov poskytuje EÚ rozvojovým krajinám bezcolný prístup na trh EÚ, čím prispieva k odstraňovaniu chudoby a podpore trvalo udržateľného rozvoja.

Komisia je zodpovedná za rokovania o preferenčných obchodných režimoch, posúdenie a hodnotenie ich hospodárskeho, sociálneho a environmentálneho vplyvu a za dohľad nad ich vykonávaním členskými štátmi a partnerskými krajinami. Colné orgány členských štátov nesú hlavnú zodpovednosť za zabezpečenie toho, aby sa preferenčné zaobchádzanie vzťahovalo len na oprávnený dovoz. "Preferenčné obchodné režimy sa vzťahujú na obchod medzi EÚ a 180 krajinami a územiami. Hodnota tovaru dovezeného do EÚ v rámci preferenčných obchodných režimov dosiahla viac než 242 mld. EUR, čo predstavuje 14 % dovozu EÚ," uviedol Baudilio Tomé Muguruza, člen Dvora audítorov zodpovedný za správu.

Audítori EÚ zistili, že:

  • Komisia primerane neposúdila všetky hospodárske vplyvy preferenčných obchodných režimov,
  • z priebežného hodnotenia všeobecného systému preferencií (jednostranné obchodné opatrenie, prostredníctvom ktorého EÚ poskytuje rozvojovým krajinám a územiam preferenčný prístup na svoj trh) vyplýva, že prostredníctvom opatrení sa doposiaľ nezabezpečil úplne ich plánovaný prínos,
  • nie je zaručené, že sa vyberajú všetky príjmy, pretože colné kontroly, ktoré vykonávajú orgány kľúčových členských štátov, majú nedostatky,
  • dohľad, ktorý vykonáva Komisia nad členskými štátmi a prijímajúcimi/partnerskými krajinami v súvislosti s POR, má nedostatky,
  • v zákonných ustanoveniach POR sa neuvádzajú dostatočné záruky na ochranu finančných záujmov EÚ.

V záujme zlepšenia posúdenia hospodárskeho vplyvu preferenčných obchodných režimov by Komisia mala:

  • okrem riadne zdôvodnených prípadov vykonať v prípade každého preferenčného obchodného režimu posúdenie vplyvu a posúdenie vplyvu na udržateľnosť, ktoré poskytnú hĺbkovú, úplnú a kvantitatívnu analýzu očakávaných hospodárskych vplyvov vrátane odhadu ušlého príjmu,
    pravidelne zapájať Eurostat do posúdenia kvality zdrojov štatistických údajov používaných pri posúdení vplyvu na udržateľnosť a zabezpečiť včasnosť analýzy vykonanej pre rokujúce strany,
  • vykonať priebežné a následné hodnotenie s cieľom posúdiť, v akom rozsahu preferenčné obchodné režimy s významným dosahom spĺňajú ciele politiky a ako možno zlepšiť ich výkonnosť v kľúčových hospodárskych odvetviach, pričom tieto hodnotenia by mali zahŕňať odhad ušlého príjmu.

V záujme zlepšenia ochrany finančných záujmov EÚ by Komisia mala:

  • vytvoriť rizikové profily EÚ týkajúce sa preferenčných obchodných režimov, aby členské štáty mali spoločný prístup k analýze rizík s cieľom obmedziť straty v rozpočte EÚ,
  • overiť, či členské štáty zlepšili účinnosť svojich systémov riadenia rizík a stratégie kontroly s cieľom obmedziť straty v rozpočte EÚ,
  • podnietiť členské štáty k prijatiu primeraných preventívnych opatrení po prijatí oznámenia o vzájomnej pomoci,
  • hodnotiť a vykonávať monitorovacie kontroly založené na riziku v krajinách, ktoré ťažia s preferenčného zaobchádzania, najmä pokiaľ ide o pravidlá pôvodu a kumulácie,
  • vyžadovať, aby členské štáty zlepšili kvalitu informácií, ktoré poskytujú v súvislosti s administratívnou spoluprácou,
  • zlepšiť následné finančné opatrenia na základe preskúmaní, ktoré vykoná OLAF, s cieľom zabrániť stratám v rozpočte EÚ z dôvodu premlčania,
  • posilniť postavenie EÚ v recipročných preferenčných obchodných režimoch a lepšie využiť bezpečnostné a ochranné opatrenia a začleniť ich do všetkých budúcich obchodných dohôd,
  • podporiť nahradenie osvedčenia o pôvode a sprievodného osvedčenia vlastným osvedčením vývozcov.


Zdroj: Európska komisia


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo |

www.epravo.sk