Na návšteve v Allen & Overy
eFocus
„Viac ako desaťročné úsilie, ktoré sme investovali do našej pobočky z nás urobilo kofolu,“ hovorí Renátus Kollár, partner v advokátskej kancelárii Allen & Overy.
Fakty | ||
Názov: | Allen & Overy Bratislava, s.r.o. | |
Adresa: | Eurovea Central 1, Pribinova 4, 811 09, Bratislava | |
Založenia: | 1999 | |
Právnikov: | 17 | |
Celkovo: | 38 | |
Ocenenie: | Právnická firma roka 2013 ( Bankovníctvo a financie ) | |
Martin Magál (M.M.): „Allen & Overy možno nie je potrebné predstavovať v globálnom meradle. Viem si však predstaviť, že ani páni Allen a Overy nepredpokladali, že kancelária s ich menami bude pôsobiť aj na Slovensku, a to už bezmála štrnásť rokov. V podstate je Allen & Overy prvá "big name", medzinárodná kancelária s anglickými koreňmi, ktorá tu otvorila pobočku. Chcete vedieť ako vyzerali naše prvé priestory? Za jedným stolom sedel partner, oproti nemu ja ako koncipient a vedľa mňa sekretárka. Také boli začiatky v roku 1999. Odvtedy sme narástli, dnes máme sedemnásť právnikov, tridsať osem ľudí celkovo. Od základných špecializácií na bankové a korporátne právo a M&A transakcie, ktoré nájdete v každej kancelárii Allen & Overy, sme sa za ten čas zamerali aj na iné oblasti. V súčasnosti je to najmä sektor energetiky a oblasť regulácie v širšom slova zmysle - hospodárska súťaž, verejné obstarávanie, regulácie v oblasti telekomunikácií a farmaceutického priemyslu. Práve v regulovaných sektoroch vidím stály záujem klientov o naše služby. Vieme im ponúknuť cezhraničný know-how a zapojiť aj know-how našich kolegov v iných kanceláriách."
Renátus Kollár (R.K.): „Máme opačne otočené garde ako ostatní. Viac ako desaťročné úsilie, ktoré sme investovali do našej pobočky z nás urobilo kofolu. Sme mamutia firma s globálnou značkou, niečo ako Coca Cola. Našinec chce produkt šitý na mieru. Chce to, čo pozná, čo má rád. Ponúkame Slovákmi obľúbenú kofolu, snažíme sa podrobne zmapovať lokálny trh a tým pádom naplniť jeho potreby. Zároveň disponujeme silným zázemím medzinárodnej spoločnosti, ktorá má v balíku svetovú kvalitu Coca coly."
M.M.: „Čo nás robí výnimočnými je špecializácia na oblasť súdnych sporov. Sme jedna z mála medzinárodných kancelárií, ktoré cieľavedome rozvíjajú schopnosť efektívne obhajovať záujmy klientov pred domácimi súdmi. Zastupujeme klientov na slovenských súdoch od Bratislavy až po Prešov. Väčšinou sú to kauzy s medzinárodným prvkom, či už z hľadiska klienta, ktorého zastupujeme alebo podstaty, o ktorú v spore ide. Keď prídete do iných medzinárodných kancelárií, vždy tam nájdete právnika na korporátne M&A dealy, možno na banking, ale odborník na súdne spory v nich často chýba.“
Čím si to vysvetľujete? Vyžaduje si slovenský trh, aby ste sa venovali litigácii?
M.M.: „Je to kombinácia dvoch faktorov. Niektorí klienti sa jednoducho nevyhnú slovenskému justičnému prostrediu, či sa im to páči alebo nie. Sú nútení uplatňovať si svoje práva na slovenských súdoch alebo sú pred nimi žalovaní, čo po vstupe Slovenska do EÚ nie je až také neobvyklé. Druhým dôvodom je snaha byť o krok vpred. Ešte v časoch najväčšieho M&A rozmachu v rokoch 2006 - 2007 som sa so skupinkou mojich kolegov zamyslel nad tým, čo bude, keď pominie vrchol M&A aktivity. Čo ponúkneme tomuto trhu? Privatizácie to už nebudú. O čo bude záujem? Kde vieme ponúknuť náš štýl práce, ktorý sa vyznačuje kvalitne vypracovanou argumentáciou a dokumentmi? Odpoveďou bola oblasť sporov a sporovej agendy. A nemýlili sme sa. Naši klienti vítajú pridanú hodnotu, ktorú v tejto oblasti poskytujeme.“
Profilovanie do sektorov ako energetika alebo regulované oblasti, je takpovediac „hudba posledných rokov“. Takže kancelária sa menila v posledných rokoch z hľadiska praxí...
M.M.: „Jednoznačne. Začínali sme koncom deväťdesiatych rokov. Keď sa po dobe temna, ako ja nazývam mečiarizmus, Slovensko začalo otvárať svetu, zažili sme veľkú vlnu privatizácií. Jednak celého bankového sektora, telekomunikačného operátora a ďalších infraštruktúrnych podnikov. Táto vlna trvala štyri - päť rokov. Energetické spoločnosti boli je súčasťou, ale v tom čase sa sústreďovalo na korporátnu stránku veci, bolo treba niečo predať alebo kúpiť, zhodnotiť riziká, a následne museli noví vlastníci začať pôsobiť v novom regulovanom prostredí. Ďalšie zmeny nastali v súvislosti so vstupom Slovenska do Európskej Únie. Vtedy sa od základu menila celá regulácia prakticky každého významného odvetvia.“
To, ako ste sa vyprofilovali do dnešnej podoby, je stabilným základom do budúceho fungovania kancelárie alebo sa rozhliadate po ďalších modeloch a odboroch?
M.M.: „Verím, že áno, ale nespíme na vavrínoch. Vždy sa snažíme držať krok s dobou. Pred desiatimi rokmi pri pojme verejné obstarávanie väčšina našich klientov povedala: "Ach, to nás nezaujíma. Kontrakty so štátom buď robiť vieme alebo nie. Nepotrebujeme právnika." Karta sa obrátila. Posledné tri, štyri roky je to pre mnohých našich klientov veľmi dôležitá téma. Myslím si, že momentálne máme to správne nastavenie kompetencií. Základ - nám srdcu blízku oblasť bankového a korporátneho práva dopĺňame o menšiu, ale o to zaujímavejšiu prax súdnych sporov, hospodárskej súťaže a pracovného práva. Okrem toho máme v našej kancelárii už dva roky špecialistku na duševné vlastníctvo. Rozsahom je to možno malá prax, ale v budúcnosti bude potrebná. To, čo bolo z dreva, betónu a železa zmenilo vlastníka už minimálne trikrát. Na Slovensku asi nikdy nebude veľký banícky priemysel, pravdepodobne tu nenájdeme ropu, ale táto krajina je schopná generovať zaujímavé myšlienky. Sú tu ľudia, ktorí vedia vybudovať firmy založené na týchto myšlienkach. Firmy, ktoré budú chcieť v určitom momente predať. Naše skúsenosti ukazujú, že za posledné tri roky boli zaujímavé transakcie hlavne z tohto "nehmotného" sektora.“
M.M.: „Tímovou spoluprácou. Väčšinu transakcií alebo prípadov u nás rieši viac ako jeden človek. Niekedy je to malý dvojčlenný tím, inokedy tím desiatich ľudí. Snažíme sa spojiť sily, aby sme klientovi poskytli to najlepšie z hľadiska know-how a formy poradenstva, ktoré potrebuje. Ďalej je tu odlišnosť vyplývajúca z faktu, že sme medzinárodná kancelária. Hoci ja som partner a formálne spoluvlastník, viem, že to nie je moja kancelária. Nemanažujem ju pre svoje deti, ale pre kolegov a kolegyne, ktorí možno teraz ešte len u nás začínajú pracovať alebo sú u nás študentmi. Je to oslobodzujúce a zároveň motivujúce - pre mňa a aj pre nich. Vieme, že to, čo dnes spolu budujeme, nás možno všetkých prežije. Z toho pramení zámer investovať do ľudí. Čo sa vzdelávania týka, dovolím si tvrdiť, že na našich ľudí vynakladáme niekoľkonásobne vyššie prostriedky, časové aj finančné, ako je štandardom v lokálnych kanceláriách. Tie praktizujú skôr samovzdelávanie alebo ako sa hovorí "učenie sa za pochodu".
Zdôrazňujete teda tímovú prácu. Aké sú základné požiadavky na tím - okrem odborných vedomostí?
M.M.: „Oceňujeme schopnosť zachovať si humor aj v stresových situáciách a ľudí, ktorí dokážu priniesť to najlepšie zo seba, prejaviť svoju individualitu. Hľadáme ľudí, ktorí majú talent, záujem a vášeň pre právo a zároveň dokážu byť efektívnymi tímovými hráčmi. Použijem hokejovú analógiu – Washington Capitals majú najlepšieho hráča Alexandra Ovečkina. Nepoznáte však nikoho iného z tohto tímu. Naopak, Boston Bruins alebo Pittsburg Penguins má veľa individualít, o ktorých viete vďaka tomu, že hrajú spolu ako jeden tím. To je pre nás veľmi dôležité.“
Vaša kancelária existuje na Slovensku štrnásť rokov. Ako sa za tú dobu zmenil trh právnych služieb? Ktoré obdobie bolo podľa Vás najvýznamnejšie v rozvoji právnych služieb na Slovensku?
R.K.: „Trh je úplne iný ako bol voľakedy. Keď sme začínali, už len samotná schopnosť písať zmluvy v angličtine bola unikátna a nevídaná. Efektívna komunikácia alebo zameranie na biznisové, nielen právne stránky poradenstva, bolo vtedy niečo úplne nové. Od tých čias nám vyrástla lokálna aj regionálna konkurencia, ktorá tieto prvky veľmi dobre ovláda. V poslednej dobe vidíme iný trend, a to budovanie silných inštitucionálnych vzťahov. Klienti chcú, aby sme pre nich urobili nielen konkrétnu transakciu, ale aby sme poznali spôsob ich fungovania aj v čase, keď práve nespolupracujeme. Keď nás budú potrebovať, iba zavolajú a povedia: „OK, chceme vás, ideme robiť toto a budete to robiť s tímom pána X“. Očakávajú, že o pánovi X sme už počuli, prípadne, ak ide o vedúceho nejakého odboru, že s ním už máme nejaké kontakty vybudované, aj keď sme preňho ešte nič nerobili. V bankovníctve je to teraz úplne prirodzená požiadavka.“
Zmenil sa nejako za posledné tri, štyri roky prístup klientov okrem už spomínanej požiadavky? Zmenil sa nejako za posledné tri, štyri roky prístup klientov okrem už spomínanej požiadavky?
M.M.: „Kríza zasiahla celý trh a cítime to aj my, nepovedal by som však, že negatívne. Prejavila sa viacerými spôsobmi. Jedným z nich je tlak na cenotvorbu. V predstavách klientov cena právnych služieb klesla, očakávajú, že transakcia, ktorá v roku 2006 stála 60.000 euro, bude dnes stáť 40.000 euro alebo menej. Kríza aj, biblicky povedané, "oddelila zrno od pliev". Veľa kancelárií, ktoré boli založené na biznis modely spoliehajúcom sa na pokračujúci boom slovenskej ekonomiky, zaniklo. Klienti si začali vážiť hodnotu kvalitného poradenstva. Takého, ktoré vychádza zo skúseností a z toho, že investujete do tímu. Nie je reálne, aby bol jeden človek v kancelárii expertom zároveň na telekomunikačné právo, energetiku, súdne spory a ešte aj na bankovníctvo. Keď si pozriete marketingové materiály niektorých kancelárií, nájdete tam "Erazmov", ktorí sa tvária, že vedia všetko. Trh toto už neakceptuje. Klienti chcú, aby ste voči nim boli úprimní a priznali, čo viete a čo nie. Tomu sa nebránime. Stáva sa, že klient chce poradenstvo v oblasti ochrany osobnosti, ktorú my neovládame, ale poznáme ľudí, ktorí ju vedia lepšie ako my a nemáme problém mu ich odporučiť. Zhodou okolností sa mi to stalo nedávno. Dostal som pekný email od potencionálneho klienta, ktorého sme chceli získať. Vybral si niekoho iného, ja som mu napísal, že z tých možných volieb je to jedna z najlepších a držím mu palce. Povedal, že sa mu ešte nestalo, aby právnik chválil právnika. Pre mňa je to však celkom prirodzené. Keď si vyberám ja, tiež chcem špecialistu, ktorý má v danej veci najviac skúseností. Prečo by som to isté neposkytol môjmu klientovi? Vzťah s klientom nekončí tým, že preňho robím dnes, buduje sa na dlhodobej báze.“
Máte sedemnásť kvalifikovaných právnikov. Je to dostačujúce číslo pre naplnenie potrieb kancelárie alebo vidíte v blízkej dobe nejaký rozvoj?
M.M.: „V súčasnej dobe je to adekvátne. Keby slovenský trh s právnymi službami fungoval efektívnejšie, to znamená, že by v ňom bolo menej korupcie na strane klientov a vyšší dôraz na kvalitu, viem si predstaviť, že by sme mohli rozšíriť naše rady.“
Aká je pozícia Vašej pobočky v rámci Allen & Overy ako siete?
M.M.: „V porovnaní s celkovou veľkosťou firmy sme malí. Ale keď vezmeme do úvahy význam, ktorý hráme, je na to pekný anglický výraz "punching above their weight," teda že boxujeme vo vyššej váhovej kategórii, než v akej reálne sme. Vďaka bratislavskej kancelárii firma získala niektoré mandáty, inštrukcie a skúsenosti, ktoré sú výnimočné a bezkonkurenčné. Na Slovensku pracujeme pre významné nadnárodné spoločnosti, ktoré iné kancelárie zatiaľ nezastupujú. V energetike máme klienta, ktorý je v hľadáčiku celej Allen & Overy – my preňho pracujeme už na Slovensku. Keď sme v roku 2009 radili na dostavbe tretieho a štvrtého bloku jadrovej elektrárne Mochovce, boli sme jediná kancelária v celej sieti, ktorá poskytovala poradenstvo na dostavbe živého jadrového projektu. Vďaka tomu sme pomohli našim kolegom v Londýne a na Strednom východe získať ďalšie mandáty, pretože klienti videli, že vo firme už takáto skúsenosť je. Malé Slovensko je ako kvapka v mori, ale význam bratislavskej kancelárie, môže byť pri správnom manažovaní oveľa väčší. Vnímame to aj cez spätnú väzbu, ktorej sa nám dostáva od kolegov z Londýna alebo z iných kancelárií. Vnútorná štruktúra podporuje živú komunikáciu medzi pobočkami. Je to dané rozdielom medzi americkým "eat what you kill" a anglickým „lockstep“ systémom, kde všetci partneri zdieľajú svoje zisky, ktoré dávajú do spoločného fondu a z neho sa potom robí delenie zisku. Je to až primitívne jednoduché, ale ľudia reagujú na podnety. Ak môj úspech pozitívne ovplyvní môjho nemeckého kolegu, ten je potom ochotný venovať hodinu alebo dve, aby mi poskytol know-how, ktoré ja následne predám lokálnemu klientovi. On prácu neurobí a jeho meno sa neobjaví na faktúre, ale z môjho úspechu bude mať tiež úžitok.“
Ďalšie fotografie zde.
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk