3.12.2024
ID: 6242upozornenie pre užívateľov

8 tipov, ako pripraviť ESG Správu o udržateľnosti. Krok za krokom k efektívnemu ESG reportingu

Implementácia ESG a vytvorenie správy o udržateľnosti môže byť časovo aj technicky náročný proces, a to najmä pri nastavovaní vhodnej stratégie a pri prvom hodnotení. Základným a prvým krokom je identifikovať, ktoré aspekty udržateľnosti sú v podmienkach firmy kľúčové, ktoré chcete rozvíjať a venovať im pozornosť. Nielen preto, že daná oblasť je významná pre váš biznis, ale aj preto, že má z hľadiska dopadov na prostredie najväčší význam aj prípadné dôsledky. Tento proces sa v rámci ESG označuje ako vyhodnotenie dvojitej materiality.

Je potrebné identifikovať všetky relevantné informácie z účtovníctva a HR, zrekapitulovať všetky významné aktivity, minulé projekty aj tie plánované, a stanoviť si vlastnú stratégiu implementácie ESG v podmienkach konkrétnej firmy a konkrétneho biznisu, aby pozornosť, úsilie a investícia tak časová, ako aj finančná smerovala do aktivít, ktoré majú zmysel pre dané podnikanie a podporia jeho konkurencieschopnosť.

Ako efektívne postupovať pri vytváraní správy o udržateľnosti:

  1. Jasné ciele:
  • Definujte si jasné ciele pre správu. Čo chcete dosiahnuť a aké sú vaše ESG priority? Napríklad zlepšenie environmentálnych ukazovateľov alebo sociálneho dopadu.
  1. Zbieranie dát:
  • Zabezpečte systematické zhromažďovanie relevantných údajov a ich prehľadnú evidenciu aj do budúcnosti.
  • Spolupracujte s oddeleniami či kľúčovými zamestnancami a partnermi, ktorí majú prístup k relevantným informáciám týkajúcich sa jednotlivých aspektov udržateľnosti.
  1. Materialita:
  • Identifikujte kľúčové témy (materialitu) pre vašu firmu. Čo je najdôležitejšie? Ktoré oblasti zanechávajú najvýraznejší dopad na životné prostredie, zamestnancov či komunity? Kde sú najväčšie riziká a výzvy, ktorým v daných oblastiach čelíte?
  1. Cieľová skupina:
  • Uvedomte si, kto bude správu čítať. Prispôsobte obsah jeho potrebám. Bude vaša správa zaujímať vašich partnerov z radov veľkých korporácií, alebo sa orientujete na koncového odberateľa, ktorého zaujíma v akých podmienkach sa vyrábajú produkty, ktoré predávate a ako vaša spoločnosť pracuje s témou udržateľnosti? Chcete do svojho tímu prilákať kvalifikovaných spolupracovníkov a profilovať sa ako kvalitný, spoľahlivý a trendy zamestnávateľ? Ukážte, ako sa staráte o svojich zamestnancov.
  1. Jasné spracovanie:
  • Rozdeľte správu na sekcie (napr. environmentálny vplyv, sociálna zodpovednosť, riadenie a konkrétne oblasti, na ktoré sa vaša firma zameriava).
  • Vysvetlite jednotlivé témy a ich význam v podmienkach vašej firmy.
  1. Vizualizácia:
  • Použite grafy, tabuľky a infografiky na zrozumiteľné zobrazenie údajov.
  • Vizuálna prezentácia pomáha zaujať čitateľa.
  1. Zrozumiteľný jazyk:
  • Píšte jednoduchým a zrozumiteľným jazykom. Vyhnite sa odborným termínom, ak nie sú nevyhnutné.
  • Regulačný rámec ESG je značne komplikovaný a môže byť umenie formulovať vašu správu tak, aby bola v súlade s regulačnými a legislatívnymi požiadavkami a zároveň bola zrozumiteľná a atraktívna pre čitateľov z vašej cieľovej skupiny. Zverte jej vypracovanie do rúk odborníkov a inšpirujte sa u tých, ktorí už majú s touto problematikou skúsenosti.
  1. Zapojte zainteresované strany:
  • Komunikujte so zamestnancami, investormi a verejnosťou. Získajte ich spätnú väzbu a podporu.
  • Zvýraznite všetky relevantné vzťahy a spolupráce.


Naďa Roštek
*
partnerka


RUŽIČKA AND PARTNERS s. r. o.

Vysoká 2/B
811 06 Bratislava

Tel.:    +421 2 3233 3444
Fax:    +421 2 3233 3443
e-mail: martina.poliacikova@r-p.sk
*Naďa Roštek je vedúcou partnerkou kancelárie RUŽIČKA AND PARTNERS pre oblasti práva hospodárskej súťaže, compliance a ESG. Okrem pôsobenia na Slovensku, sa tejto oblasti venuje aj v Českej republike, a to v rámci partnerskej kancelárie CCS Legal & Tax. Tá je členom Asociace udržitelného podnikání, kde Naďa aktívne pôsobí. Spolu s multidisciplinárnym ESG tímom sa v oboch jurisdikciách venuje vytváraniu firemných stratégií ESG a projektom implementácie plnenia ESG cieľov. Tieto aktivity slúžia ako kľúčový nástroj na zvyšovanie hodnoty a budovania dôveryhodnosti firiem v očiach spotrebiteľov a obchodných partnerov. Vďaka pôsobeniu v Česku aj na Slovensku dokáže vytvoriť unikátne riešenia, ktoré využívajú výhody oboch trhov. To umožňuje efektívnejšiu implementáciu ESG stratégií pre klientov v oboch krajinách.

 


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk