Adidas prišiel o ochrannú známku pozostávajúcu z troch zvislých pruhov
Spoločnosť adidas AG (Adidas) si v roku 2014 zapísala na Úrade Európskej únie pre duševné vlastníctvom (EUIPO) obrazovú ochrannú známku EÚ (EUTM) pozostávajúcu z troch čiernych paralelných a rovnako vzdialených pruhov rovnakej šírky na bielom podklade[1], vo vzťahu k tovarom v triede 25 podľa niceského triedenia (ie odevy, obuv, pokrývky hlavy). Ešte v ten istý rok podala spoločnosť Shoe Branding Europe BVBA návrh na vyhlásenie neplatnosti predmetnej EUTM na základe čl. 59 ods. 1 písm. a) Nariadenia[2] v spojení s článkom 7 ods. 1 písm. b) Nariadenia[3]. Nakoľko zrušovacie oddelenie EUIPO návrhu vyhovelo a druhý odvolací senát odvolanie spoločnosti Adidas zamietol, celý spor skončil pred Súdny dvorom EÚ.[4]
Súd vyššie uvedenú argumentáciu neprijal, pričom pripomenul, že EUTM bola zapísaná ako obrazová ochranná známka.[9] V zmysle ustálenej judikatúry prihlasovateľovi prináleží predložiť grafické vyobrazenie ochrannej známky, ktoré presne zodpovedá predmetu ochrany, ktorý chce získať.[10] Po zápise EUTM teda nemá jej vlastník nárok na širšiu ochranu, ako je tá, ktorú poskytuje konkrétne grafické vyobrazenie.[11] Súd teda neprijal argumentáciu spoločnosti Adidas, že predmetná EUTM je ochrannou známkou vzoru, ktorého rozmery nie sú nemenné, pretože z vyobrazenia EUTM ani z jej opisu nevyplýva, že sa skladá zo série pravidelne sa opakujúcich prvkov.[12]
Súd taktiež nesúhlasil, žeby zo strany odvolacieho senátu EUIPO došlo k nesprávnej aplikácií pravidla povolených variácií. Na základe tohto pravidla sa na účely preukázania používania ochrannej známky umožňuje aj používanie v podobe, ktorá nemení jej rozlišovaciu spôsobilosť. Z ustálenej judikatúry totižto vyplýva, že zapísaná ochranná známka sa má považovať za predmet riadneho používania, ak sa predloží dôkaz o jej používaní v podobe mierne odlišnej od podoby, v ktorej bola zapísaná.[13] V danej veci odvolací senát kvalifikoval EUTM spoločnosti Adidas ako mimoriadne jednoduchú, a tým pádom aj nepatrná zmena môže spôsobiť, že takto zmenenú podobu pre účely preukázania používania nebude možné považovať za rovnocennú s jej zapísanou formou.[14]
Aby Adidas preukázal nadobudnutie rozlišovacej spôsobilosti prostredníctvom používania, v konaní pred EUIPO predložil obrovské množstvo dôkazov (viac ako 12000 strán), ktoré pozostávali najmä z obrázkov vyobrazenia predmetnej EUTM na športovom oblečení, taškách, teniskách, a i. V súvislosti s uplatnením pravidla povolených variácií, odvolací senát EUIPO odmietol dôkazy, v ktorých bola schéma farieb obrátená, čo Súd v súlade s vyššie uvedenou argumentáciou o mimoriadne jednoduchom charaktere EUTM potvrdil ako správne.[15] Pri niektorých obrázkoch odvolací senát dokonca v dôsledku inverzie farieb predpokladal, že tieto obsahujú iba dva čierne pruhy na bielom pozadí.[16] Adidas teda nepredložil dôkazné prostriedky preukazujúce používanie predmetnej EUTM v zapísanej podobe alebo vo forme, ktorá predstavuje len zanedbateľné zmeny.[17] Pravidlo povolených variácií teda podľa Súdu porušené nebolo.
Vo vzťahu k druhému žalobnému dôvodu Adidas argumentoval nesprávnym právnym posúdením skutočnosti, že nepreukázal nadobudnutie rozlišovacej spôsobilosti vo vzťahu k predmetnej EUTM v EÚ. V tejto súvislosti Súd už v úvode svojej právnej analýzy uviedol, že za účelom preukázania nadobudnutia rozlišovacej spôsobilosti v dôsledku používania sa Adidas nemôže dovolávať všetkých predložených dôkazov.[18] Ako totižto vyplynulo z právneho posúdenia prvej časti žalobného návrhu, relevantné sú len dôkazy zobrazujúce EUTM v jej zapísanej podobe, alebo v rovnocenných podobách nemeniacich jej rozlišovaciu spôsobilosť.[19]
Súd následne rozdelil predložené dôkazy do štyroch skupín (obrázky; údaje týkajúce sa obratu a výdavkov na marketing a reklamu; trhové štúdie; iné). V súvislosti s obrázkami Súd spoločnosti Adidas vytýkal najmä, že v konaní pred EUIPO neidentifikovala tie, ktoré by umožňovali preukázať používanie predmetnej EUTM v zapísanej alebo rovnocennej podobne.[20] Ako irelevantné Súd posúdil aj obrázky zobrazujúce EUTM na športových taškách, ktoré nie sú súčasťou tovarov, pre ktoré bola zapísaná.[21] Naproti tomu časť obrázkov, ktorá bola spôsobilá preukázať určité používanie neposkytovala žiadnu informáciu o význame a trvaní tohto používania, ani o vplyve uvedeného používania na vnímanie EUTM príslušnou skupinou verejnosti.[22]
Na druhej strane dôkazy týkajúce sa obratu a výdavkov na marketing a na reklamu síce ukazovali impozantné číselné ukazovatele, avšak bez preukázateľnej vzťahovej väzby na predmetnú EUTM a relevantné tovary[23], pretože sa týkali všetkých činností podniku a zahŕňali všetky ochranné známky a tovary.[24]
Adidas predložil aj 23 trhových štúdií z rokov 1983 – 2011, uskutočnených V Nemecku, Estónsku, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Holandsku, Rumunsku, Fínsku, Švédsku a Spojenom kráľovstve.[25] Ako pri predchádzajúcich dôkazných prostriedkoch, aj v danej súvislosti Súd prízvukoval, že trhové štúdie sa týkali rôznych ochranných známok.[26] V niektorých neboli z nich podľa názoru Súdu ideálne formulované otázky[27], iné sa zase týkali posúdenia pravdepodobnosti zámeny a nie nadobudnutia rozlišovacej spôsobilosti používaním[28]. Za relevantné bolo možné považovať len 5 trhových štúdií, avšak tieto nemohli preukázať nadobudnutie rozlišovacej spôsobilosti na celom území EÚ.[29]
Čo sa týka zvyšných dôkazných prostriedkov, súdne rozhodnutia niektorých vnútroštátnych súdov neboli relevantné v dôsledku skutočnosti, že sa netýkali predmetnej EUTM v jej zapísanej alebo rovnocennej podobe.[30]
Žaloba spoločnosti Adidas teda bola zamietnutá v celom rozsahu. Neznamená to však koniec známych troj-pruhových ochranných známok[31], Adidas ich stále vlastní niekoľko. Rozhodnutie Súdu z 19. júna 2019 taktiež nemusí byť konečné. Adidas má stále možnosť „kasačnej“ sťažnosti na Súdny dvor.[32] Dané rozhodnutie Súdu však svedčí o dôležitosti správnej klasifikácie prihlasovanej ochrannej známky, ako aj o skutočnosti, že požiadavky na špecifickosť dôkazných prostriedkov pri preukazovaní nadobudnutej rozlišovacej spôsobilosti v dôsledku používania (ale aj pri preukazovaní riadneho používania v zmysle čl. 18 ods. 1 Nariadenia) sú vysoké a spôsobujú problémy aj známym svetovým „značkám“. Ukazuje sa, že zhromažďovanie dôkazných prostriedkov ex post na základe pokynov právnika nie je dostatočné a vlastníci ochranných známok komerčnej hodnoty by mali prijať interné riešenia na úrovni viacerých oddelení, vedúce k cielenému zbieraniu a tvorbe dôkazných prostriedkov v súlade s judikatúrou Súdneho dvora EÚ.
[2] Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1001 o ochrannej známke EÚ (kodifikované znenie).
[3] Návrh na vyhlásenie predmetnej EUTM za neplatnú bol podaný ešte za účinnosti predchádzajúceho Nariadenia o ochrannej známke EÚ č. 207/2009. Za účelom efektívnejšej orientácie v jednotlivých ustanoveniach bude predmetný text odkazovať iba na články súčasne platného Nariadenia č. 2017/1001.
[4] Rozsudok Všeobecného súdu vo veci adidas AG v Marques, T-307/17, ECLI:EU:T:2019:427.
[5] Rozsudok Súdneho dvora v spojených veciach Windsurfing Chiemsee Produktions- und Vertriebs GmbH (WSC) v Boots- und Segelzubehör Walter Huber and Franz Attenberger, C-108/97 a C-109/97, ECLI:EU:C:1999:230, para. 46.
[6] Pozn. 4 vyššie, para. 23.
[7] Id., para. 24.
[8] Id.
[9] Id., para. 40.
[10] Ibid., para. 30.
[11] Id.
[12] Id., paras. 42-43.
[13] I.d, para. 53.
[14] Id., paras. 70-72.
[15] Id., para. 77.
[16] Id., para. 89.
[17] Id., para. 101.
[18] Id., para. 107.
[19] Id.
[20] Id., para. 117.
[21] Id., para. 118.
[22] Id., para. 119.
[23] Id., para. 122.
[24] Id., para. 123.
[25] Id., para. 126.
[26] Id., para. 134.
[27] Id., para. 131.
[28] Id., para. 135.
[29] Id., paras. 152-159.
[30] Id., para. 141.
[31] E Rosati, ‘General Court confirms invalidity of (one of the) adidas three-stripe mark(s)‘, IPkat (19.06.2019); K dispozici >>> tu.
[32] Id.