Aktuálne otázky používania elektronickej faktúry
V súvislosti s aktuálnou tématikou v rámci obchodnej praxe a rozširujúcou sa elektronizáciou, sa do popredia dostávajú otázky vystavovania elektronickej faktúry. Radi by sme upozornili na dôležité skutočnosti pri ich vystavovaní a všetkých náležitostiach, ktoré je potrebné zabezpečiť pre prípadné kontroly, aby v budúcnosti nenastali problémy a komplikácie.
Samotná existencia elektronickej faktúry však neznamená, že faktúra bude akceptovaná aj ako daňový doklad. Preto sa vyžaduje, aby bola zabezpečená vierohodnosť a neporušenosť obsahu faktúry a jej čitateľnosť počas celého obdobia od jej vystavenia až po dobu povinnosti jej uchovávania. Jedným zo spôsobov ako zabezpečiť vierohodnosť elektronickej faktúry a urobiť z nej plnohodnotný účtovný doklad je už spomínaný elektronický podpis. Ten však vyžaduje značnú prvotnú investíciu a preto mnoho subjektov v praxi hľadá iné lacnejšie spôsoby.
V tomto smere najlacnejším spôsobom je využitie kontrolných mechanizmov podnikových procesov, ktoré spoľahlivo zabezpečia priraditeľnosť faktúry k dokumentom súvisiacimi s dodaním tovaru, alebo služby. V praxi sa jedná o klasické párovanie tzv. podporných dokumentov so samotnou faktúrou, t.j. objednávku, príjemku, dodací list, prepravné listy, doklady o úhrade a pod. Ak teda spoločnosť chce naplniť literu zákona stačí k faktúre, pripojiť objednávku, dodací list, prepravný doklad, príjemku a pod.
Inou možnosťou je využitie elektronickej výmeny informácií, t.j. uložiť elektronickú faktúru na bezpečnú web stránku prípadne web portál vyhotoviteľa, kde si odberateľ následne pomocou užívateľského mena a hesla faktúru vyzdvihne.
Elektronická faktúra by mala byť efektívnym, ekonomickým a životné prostredie chrániacim prvkom. Prax však ukazuje, že tento proces nie je bez komplikácií. Zákon o účtovníctve vyžaduje, aby ste elektronickú faktúru pre Vašu účtovnú evidenciu vytlačili, zaevidovali, pridelili jej interné číslo a zapísali účtovný predpis (predkontáciu) a rovnako ako pri klasickej papierovej faktúre ju chronologicky založili medzi účtovné doklady. Je nevyhnutné si uvedomiť, že takúto faktúru je spoločnosť povinná naďalej uchovávať aj v elektronickej podobe. Pri prípadných daňových kontrolách si kontrolóri môžu vyžiadať opätovné vytlačenie elektronických faktúr.
Vzhľadom na množiace sa prípady kedy materská a dcérska spoločnosť vystavujú svoje faktúry v jednom denníku a číselnom rade musíme upozorniť, že takáto prax odporuje zákonu o účtovníctve. Zákon jednoznačne ukladá, že v denníku majú byť chronologický účtované všetky účtovné zápisy jednej účtovnej jednotky. To že spoločnosti vystavujú faktury aj za svoju nemeckú a aj slovenskú spoločnosť by malo byť riešené tým, že faktúry sa vystavujú oddelene každá v samostatnom denníku. Spoločnosť je povinná zabezpečiť všetky požiadavky podľa zákona a argument, "že sa to v systéme nedá" nie je odôvodnenie ktoré bude akceptované kontrolnými orgánmi. Účtovná jednotka zodpovedá, že všetko, čo sa účtovalo v denníku je zaúčtované aj v hlavnej knihe. V prípade, že sa faktúry vystavujú v spoločnom denníku to tak nie je a teda ide o porušenie zákonao účtovníctve - konkrétne § 12. Služby vykonávané pre inú spoločnosť nesmú byť súčasťou účtovných záznamov danej spoločnosti. Iba v prípade, že by spoločnosť o všetkých vyfakturovaných skutočnostiach kompletne účtovala v rámci svojho účtovníctva.
Ján Beleš,
účtovník, Associate Partner
Rödl & Partner Outsourcing, s. r. o.
Lazaretská 8
811 08 Bratislava 1
Tel.: +421 2 57 200 411
Fax: +421 2 52 733 635
e-mail: bratislava@roedl.sk
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk