Bezpečnejšie cesty – EÚ posilňuje pravidlá riadenia cestnej infraštruktúry
EÚ chce znížiť počet smrteľných nehôd a vážnych zranení na cestách tým, že sa zabezpečí, aby boli cesty, tunely a mosty lepšie navrhované a udržiavané. V tejto súvislosti dnes Rada prijala revidované pravidlá, ktorými sa stanovuje systematickejší prístup k bezpečnejšej cestnej infraštruktúre. Reforma je súčasťou úsilia EÚ o splnenie svojich strategických cieľov znížiť do roku 2020 počet úmrtí na cestách v porovnaní s rokom 2010 o polovicu a priblížiť sa k nulovej úmrtnosti do roku 2050.
Členské štáty budú musieť aspoň raz za päť rokov vykonať posúdenie bezpečnosti ciest v rámci celej siete. Posúdenie bezpečnosti ciest v rámci celej siete poskytuje prehľad o celej cestnej sieti, na ktorú sa smernica vzťahuje, a používa sa hodnotenie rizika nehodovosti. Orgány budú dané zistenia využívať na vykonávanie cielenejších kontrol bezpečnosti ciest alebo prijímanie priamych nápravných opatrení. Prvé posúdenia bezpečnosti ciest v rámci celej siete by sa mali uskutočniť najneskôr v roku 2024.
V rámci postupov riadenia bezpečnosti ciest sa budú musieť systematicky zohľadňovať chodci, cyklisti a iní zraniteľní účastníci cestnej premávky. Títo účastníci cestnej premávky boli totiž obeťami takmer polovice smrteľných nehôd v EÚ v roku 2017.
Postup a ďalšie kroky
Dnešným hlasovaním Rady sa ukončuje legislatívny postup. Predbežná dohoda medzi rumunským predsedníctvom a Európskym parlamentom sa dosiahla 21. februára 2019.
Zdroj: TS EU
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk