E-shop - Zákonné náležitosti predaja tovaru alebo služieb cez internet
Súčasná situácia „prinútila“ viaceré spoločnosti a podnikateľov zamyslieť sa nad spôsobom svojho podnikania. Uzatvorením kamenných obchodov na niekoľko týždňov sa otvorili možnosti pre iné, predovšetkým online predajne a online poskytovateľov služieb a bitka o potenciálneho zákazníka sa presunula na internet. Najväčšie eshop-y na Slovensku a v Čechách zaznamenali za uplynulé obdobie 80% medziročný nárast tržieb. Ak niekto zvažoval a rozmýšľal nad tým či spustiť online predajňu alebo nie, momentálna doba mu dala jasnú odpoveď.
- Obchodné podmienky predaja tovaru alebo služieb;
- Reklamačný poriadok;
- Ochrana osobných údajov;
- Pravidlá používania Cookies;
- Informácia o alternatívnom riešení sporov.
Okrem základných informácií ohľadom predávajúceho ako je jeho obchodné meno, sídlo, IČO, DIČ, kontaktných údajov prípadne ako i údajov na prevádzkareň pokiaľ je zriadená a i., sú najdôležitejším zmluvných dokumentom internetového obchodu jeho obchodné podmienky. Práve v nich sú obsiahnuté všetky informácie o:
- spôsobe predaja,
- okamihu uzavretia zmluvu,
- vzniku záväznej objednávky,
- platobných a dodacích podmienkach
- možnostiach reklamácie tovaru, jeho vrátenia ako
- odstúpení od zmluvy,
- orgáne dozoru, atď.
Reklamačný poriadok
Reklamačný poriadok môže byť na Vašom e-shop-e vedený ako samostatný dokument alebo môže byť súčasťou obchodných podmienok. Reklamáciou si uplatňuje spotrebiteľ u prevádzkovateľa vady tovaru. V reklamačnom poriadku je potrebné informovať o záruke, spôsobe a podmienkach doručenia reklamovaného tovaru, o výnimkách z reklamácie, t.j. za akých podmienok sa na tovar reklamácia nevzťahuje a tiež o lehote na vybavenie reklamácie.
Odstúpenie od zmluvy
Okrem samotnej informácie o možnosti odstúpenia od zmluvy by spotrebiteľ/zákazník mal mať k dispozícii na stiahnutie prípadne spolu s tovarom by mu mal byť doručený i formulár na odstúpenie od zmluvy. Lehota je 14 dní a začína plynúť dňom prevzatia tovaru objednaného cez internet.
V tejto súvislosti je potrebné spomenúť, že pokiaľ pôjde o poskytovanie služieb prostredníctvom internetu tak pri tvorbe obchodných podmienok musíme mať na pamäti dôležitú skutočnosť a síce, že môže nastať situácia u vybraných poskytovateľov služieb, kedy ešte pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy dôjde k začatiu poskytovania služieb. Tento fakt je potom potrebné premietnuť do obchodných podmienok a informácií o odstúpení od zmluvy.
Tvorba zmluvných podmienok e-shop je problematikou, ktorú nenájdete upravenú iba v jednom zákone ale je roztrúsená vo viacerých predpisoch a dotýka sa viacerých právnych oblastí a preto určite odporúčam obrátiť s požiadavkou na tvorbu zmluvných podmienok „ušitých na mieru“ Vášho e-shop-u na advokátsku kanceláriu.
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk