Elektronický výkon verejnej moci (e-Government)
Touto cestou si dovoľujeme upozorniť na nový zákon č. 305/2013 o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (e-Government), ktorý vstúpil do účinnosti dňa 01.11.2013. Cieľom zákona je zavedenie výkonu verejnej moci v elektronickej podobe a kodifikovanie elektronickej komunikácie ako nosnej formy komunikácie a alternatívy ku klasickému listinnému spôsobu, čo bude mať v konečnom dôsledku vplyv nielen na orgány verejnej moci, ale aj samotné právnické, respektíve fyzické osoby.
Elektronická správa sa bude považovať za doručenú v deň bezprostredne nasledujúci po jej uložení v aktívnej elektronickej schránke, resp. v prípade zásielky do vlastných rúk dňom potvrdenia prijatia prijímateľom prostredníctvom elektronickej doručenky alebo márny uplynutím úložnej lehoty 15 dní. Uvedené sa neuplatní v prípade, že osobitný predpis neumožňuje náhradné doručenie (napr. pri platobnom rozkaze).
Zákon zavádza taktiež pojem konverzia a zaručená konverzia, ktorý predstavuje postup pri ktorom dôjde k pretransformovaniu dokumentu v listinnej podobe do elektronickej podoby alebo naopak. V prípade zaručenej konverzie pôjde o pretransformovanie vykonané zaručenou osobou, t.j. orgán verejnej moci, notár alebo poštový podnik, prípadne advokát s výnimkou verejných listín, pričom zákon zaručuje novovzniknutému dokumentu rovnaké právne účinky ako pôvodnému dokumentu.
Uplatnením výkonu verejnej správy v elektronickej podobe dôjde taktiež k uľahčeniu platenia súdnych a správnych poplatkov prostredníctvom zavedenia možnosti platby platobnou kartou, bezhotovostným prevodom, či poukazom poštového platobného styku.
E-Government bude zavádzaný postupne. V zmysle prechodných ustanovení bola orgánom verejnej moci stanovená lehota 3 rokov odo dňa účinnosti zákona (t.j. do 01.11.2016) na zabezpečenie výkonu verejnej moci elektronickými prostriedkami v celom rozsahu a v každom štádiu bez toho, aby bol potrebný akýkoľvek osobný alebo listinný kontakt. Úrad vlády zriadi elektronické schránky subjektom, ktoré spĺňajú podmienky na ich zriadenie (t.j. napríklad obchodné spoločnosti zapísané v Obchodnom registri) do 3 mesiacov odo dňa účinnosti zákona a elektronické schránky právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek aktivuje po uplynutí 18 mesiacov odo dňa ich zriadenia. So zásadným posunom v elektronizácii verejnej správy možno teda počítať až po uplynutí uvedených lehôt.
JUDr. Ján Urbánek,
advokát/Associate Partner
Mgr. Adriena Petrová,
advokátska koncipientka
Rödl & Partner Advokáti, s. r. o.
Lazaretská 8
811 08 Bratislava 1
Tel.: +421 2 57 200 411
Fax: +421 2 52 733 635
e-mail: bratislava@roedl.sk
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk