Hospodárske sankcie voči Rusku: Rada má právomoc zaviesť povinnosti oznámenia a spolupráce, umožňujúce zabezpečiť účinnosť opatrení na zmrazenie finančných prostriedkov
Boj proti právnym a finančným postupom uľahčujúcim obchádzanie reštriktívnych opatrení odôvodňuje takéto povinnosti Mená Jeleny Timčenkovej, Genadija Timčenka, Michaila Fridmana, Pjotra Avena a Germana Chana boli zaradené do zoznamov osôb, subjektov a orgánov, na ktoré sa vzťahujú reštriktívne opatrenia prijaté Radou Európskej únie v súvislosti s inváziou Ruska na Ukrajinu.
Vzhľadom na narastajúcu zložitosť systémov, ktoré umožňujú vyhnúť sa tomuto sankčnému režimu, Rada 21. júla 2022 prijala nariadenie1 stanovujúce povinnosti oznámenia finančných prostriedkov a spolupráce s príslušnými orgánmi. Nesplnenie týchto povinností sa považuje za obchádzanie opatrení na zmrazenie finančných prostriedkov. Cieľom je konkrétne zmariť využívanie zložitých právnych a finančných postupov, ktoré sú spôsobilé umožniť alebo uľahčiť obchádzanie opatrení, alebo prinajmenšom sťažiť príslušným vnútroštátnym orgánom identifikáciu finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, na ktoré sa vzťahujú reštriktívne opatrenia.
Dotknuté osoby podali na Všeobecný súd Európskej únie návrhy na zrušenie týchto povinností oznámiť svoje finančné prostriedky alebo hospodárske zdroje do 1. septembra 2022 a spolupracovať s príslušnými vnútroštátnymi orgánmi. Domnievajú sa, že vzhľadom na to, že uvedené povinnosti sa nenachádzajú v rozhodnutí, ktoré prijala Rada v oblasti spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky (SZBP), nemožno ich považovať za opatrenia nevyhnutné na vykonanie takéhoto rozhodnutia. Predovšetkým sa domnievajú, že nariadenie Rady predstavuje zneužitie právomoci, pretože prijatie predmetných povinností by malo patriť do vykonávacej právomoci členských štátov.
Všeobecný súd zamietol žaloby v celom rozsahu.
Všeobecný súd vo svojich rozsudkoch pripomína, že právo Únie umožňuje, aby Rada prijala nariadenia s cieľom vykonať alebo zabezpečiť účinnosť reštriktívnych opatrení, aby sa zabezpečilo ich jednotné uplatňovanie vo všetkých členských štátoch. Opatrenia stanovené právom Únie nie sú obmedzené na povinnosť zdržať sa konania a Rada mohla prijať povinnosti oznámenia a spolupráce, aj keď neboli výslovne stanovené v rozhodnutí, s ktorým súvisia.
Všeobecný súd okrem toho uvádza, že Rada sa nerozhodla nahradiť členské štáty pri rozhodovaní o spôsobe, akým budú reštriktívne opatrenia vykonávané a sankcionované na ich území. Naopak, vnútroštátne orgány si ponechávajú právomoc určiť trestnoprávnu, občianskoprávnu alebo administratívnu povahu porušenia spočívajúceho v účasti na činnostiach obchádzania, ako aj sankcií spojených s týmto porušením.
UPOZORNENIE: Žalobou o neplatnosť sa možno domáhať zrušenia aktov inštitúcie Únie, ktoré sú v rozpore s právom Únie. Za určitých podmienok môžu členské štáty, európske inštitúcie a jednotlivci podať žalobu o neplatnosť na Súdny dvor alebo na Všeobecný súd. Ak je žaloba dôvodná, akt sa zruší. Dotknutá inštitúcia je povinná vykonať nápravu, pokiaľ ide o prípadnú právnu medzeru, ktorá vznikla v dôsledku zrušeného aktu.
UPOZORNENIE: Proti rozsudku alebo uzneseniu Všeobecného súdu je možné v lehote dvoch mesiacov a desiatich dní od jeho doručenia podať na Súdny dvor odvolanie, ktoré sa obmedzuje len na právne otázky.
[1] Nariadenie Rady (EÚ) 2022/1273 z 21. júla 2022, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 269/2014 o reštriktívnych opatreniach vzhľadom na konanie narúšajúce alebo ohrozujúce územnú celistvosť, zvrchovanosť a nezávislosť Ukrajiny.
Zdroj: Riaditeľstvo pre komunikáciu
Sekcia pre tlač a informácie curia.europa.eu
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 140/24
Luxemburg 11. septembra 2024
Rozsudky Všeobecného súdu vo veciach T-635/22 | Fridman a i./Rada a T-644/22 | Timčenko a Timčenko/Rada
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk