Modernizácia verejného sektora cez energetickú efektívnosť
Subjekty verejného sektora si často kladú otázku: Odkiaľ vziať istotu, že investície do rekonštrukcie technologického vybavenia budov sa nám skutočne vrátia z dosiahnutých úspor? A ak by sme hneď aj takú istotu mali, odkiaľ vziať z rozpočtu na také investície bez toho, aby sme museli šetriť (čakať) niekoľko rokov?
- Výslovne sa stanovuje možnosť využitia garantovanej energetickej služby vo verejnom sektore, a teda narastá potenciál pre uplatnenie EPC modelu nielen v súkromnom sektore. Spôsob financovania naviac musí byť nastavený tak, aby sa nezvyšoval verejný dlh.
- Dopĺňajú sa viaceré povinné náležitosti zmluvy o energetickej efektívnosti, a to okrem iného aj tak, aby obsah zmluvy bol súladný aj so zákonmi regulujúcimi majetok štátu, obcí a VÚC.
- V zmluve musí byť upravený spôsob a čas nadobudnutia inštalovaného zariadenia do vlastníctva (správy) subjektu verejného sektora a takisto spôsob prenechania štátneho majetku poskytovateľovi garantovanej energetickej služby. Zmluva teda musí komplexne vymedziť otázku vlastníckych práv, pričom termín nadobudnutia nainštalovaného zariadenia do vlastníctva musí byť najneskôr momentom jeho odovzdania do prevádzky. Preferuje sa teda iný ako koncesný model (pri ktorom zariadenie spravidla dlhodobejšie vlastní poskytovateľ), resp. kratšia dĺžka lehoty, počas ktorej bude vlastníkom zariadenia poskytovateľ.
- Poskytovateľ garantovanej energetickej služby zmodernizovanú budovu nebude prevádzkovať, ale bude iba v zmluvne dohodnutom rozsahu zabezpečovať údržbu a opravy, z čoho vyplýva, že budova zostáva vo vlastníctve verejného subjektu. Zmluva musí zároveň obsahovať ustanovenia o meraní a overovaní dosiahnutých garantovaných úspor energie, ustanovenia o kontrolách kvality, ako i popis stavu majetku vo vlastníctve prijímateľa ku dňu skončeniu zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor.
- Okrem vyššie uvedeného, poskytovateľ garantovanej energetickej služby a prijímateľ – verejný subjekt – si v zmluve musia ďalej upraviť aj podmienky odstúpenia od zmluvy a pri zmluve na dobu neurčitú aj výpovednú lehotu, ktorá môže byť dohodnutá maximálne na jeden rok od doručenia výpovede.
- Novelizovaný zákon ďalej stanovuje, ktorá strana pri predčasnom ukončení zmluvy je povinná uhradiť účtovnú hodnotu investičných nákladov a ďalšie položky v závislosti od toho, na koho strane leží dôvod predčasného skončenia zmluvy.
- Ustanovuje sa, že Ministerstvo hospodárstva SR na svojom webe zverejní vzor zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor spolu s metodikou na prípravu a realizáciu garantovanej energetickej služby pre verejný sektor. Ministerstvo ďalej určí organizáciu vo svojej pôsobnosti, ktorá bude na svojej webstránke zverejňovať informácie o energetických službách, okrem iného tiež aj o dostupných vzorových zmluvách a ustanoveniach o energetickej službe pre verejný sektor.
- Aby bolo zabezpečené pokračovanie už existujúcich projektov garantovanej energetickej služby, prechodné ustanovenia stanovujú, že zmluvy uzatvorené pred 1. februárom 2019 zostávajú v platnosti.