27.4.2017
ID: 3678upozornenie pre užívateľov

NKÚ: Dodržanie zákona pri tendroch neznamená vždy efektivitu vynaložených peňazí

Verejné obstarávanie vo verejnom sektore je dlhodobo z rôznych dôvodov považované za spôsob vynakladania verejných prostriedkov, ktorý nezabezpečuje efektívnosť, hospodárnosť a účelnosť vynakladania verejných zdrojov v takej miere, ako by to bolo žiaduce. Vo výročnej správe za rok 2016 to konštatuje Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ). Dokument bol predložený do Národnej rady SR a poslanci sa ním budú zaoberať na májovom zasadnutí.

Podľa NKÚ sú problémy vo verejnom obstarávaní dôvodom väčšiny nezrovnalostí, ktoré sa objavia pri kontrole eurofondov. Práve tendre sú často dôvodom predlžovania realizácie projektov, ale aj nečerpania národných alebo európskych zdrojov.

NKÚ na základe vlastnej praxe tvrdí, že takmer každá kontrolná akcia, ktorej súčasťou je aj oblasť verejného obstarávania, poukazuje na množstvo nedostatkov či porušení zákona. Tie však nemožno označiť za také, ktoré by zásadným spôsobom spochybnili zákonný postup. "Napriek tomu, že obstarávanie sa realizovalo podľa litery zákona, účel, duch zákona, ktorý by mal priniesť efektívnejšie, hospodárnejšie a účelnejšie použitie rozpočtových zdrojov SR alebo EÚ, nebol naplnený," konštatuje úrad.

Vo výročnej správe sa hovorí aj o slabých miestach v rámci priebehu verejného obstarávania. "Od fázy špecifikácie zákazky, kedy sú zákazky často 'šité' na mieru konkrétneho dodávateľa alebo konzorcia, cez zverejňovanie obstarávania (často len niekoľko dní) až po samotné výberové konanie," popisuje úrad.

Za samostatný problém považuje NKÚ možnosť konania v zhode, na ktorú úrad poukázal pri kontrole zdravotníckych zariadení. "V prípade 20 verejných obstarávaní si podklady prevzalo viacero záujemcov, v jednom prípade až 30, ale ponuku predložil len jeden uchádzač, v 11 prípadoch dvaja. Bolo preukázané, že vo viacerých prípadoch verejných súťaží na zdravotnícku techniku sa víťazom stala spoločnosť, ktorá bola oslovená zdravotníckym zariadením, aby stanovila predpokladanú hodnotu zákazky. Takéto konanie umožňuje získať informácie o súťaži v predstihu, čo vo vzťahu k ostatným záujemcom znamená konkurenčnú výhodu," odkázal NKÚ.

Problém vidí úrad aj v tom, že viaceré nemocnice vynakladajú na verejné obstarávanie značné zdroje z dôvodov, že si ho zabezpečujú externými spoločnosťami (UN Bratislava, UN Košice), kým iné tento proces dokázali zabezpečiť vo vlastnej réžii (FN Žilina, FN Prešov, FNsP Nové Zámky). NKÚ preto odporučil ministrovi zdravotníctva Tomášovi Druckerovi (nominant Smeru-SD) vážne sa týmito zisteniami zaoberať a zvážiť možnosť zabezpečovania zdravotníckej techniky centrálnym spôsobom. Sčasti to už ministerstvo začalo robiť, centrálne obstaráva napríklad CT prístroje, chce takto riešiť aj nákup postelí.

NKÚ v roku 2016 ukončil 37 kontrolných akcií, preverených bolo 360 subjektov. Úradníci našli 2619 kontrolných zistení, a to od porušení zákona, ktoré však nemali podstatný vplyv na vynakladanie verejných zdrojov, až po systémové nedostatky, ktoré spôsobujú, že vynaložené zdroje neprinášajú očakávané výsledky.

Zdroj: TASR, 26.4.2017

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk