Novela zákona o službách zamestnanosti
Dňa 1. mája 2013 nadobudla účinnosť novela zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon“). Novela priniesla do vzťahov týkajúcich sa poskytovania služieb zamestnanosti veľké množstvo legislatívnych zmien.
- týmto zamestnancom ukladá pracovné úlohy, organizuje ich, riadi a kontroluje ich prácu a dáva im na tento účel pokyny priamo Klient,
- takýto zamestnanci vykonávajú činnosť prevažne v priestoroch Klienta a jeho pracovnými prostriedkami, alebo na zariadeniach Klienta a
- ide o činnosť, ktorú má Klient (a v praxi zvyčajne aj ADZ) ako predmet svojej činnosti zapísanú v príslušnom registri.
Zaujímavým spôsobom sa tiež upravil zákaz reťazenia pracovných pomerov na dobu určitú aj v prípade zamestnancov ADZ, kde bola snaha o jeho zavedenie už v poslednej novele Zákonníka práce. Síce nepriamo, ale celkom určite sa obmedzili možnosti ADZ zamestnávať zamestnancov na dobu určitú bez akýchkoľvek obmedzení, len v závislosti od potrieb klientov. Ak totiž ADZ dočasne opätovne pridelí zamestnanca rámci 24 mesiacov po sebe nasledujúcich viac ako päťkrát k rovnakému užívateľskému zamestnávateľovi (s výnimkou zákonných dôvodov), zaniká pracovný pomer medzi zamestnancom a ADZ a vzniká, zrejme s účinnosťou od momentu šiesteho pridelenia, pracovný pomer na neurčitý čas medzi zamestnancom a užívateľským zamestnávateľom. O opätovné dočasné pridelenie sa jedná, ak je medzi jednotlivými prideleniami doba kratšia ako šesť mesiacov.
Medzi ďalšie významné zmeny patrí najmä:
1. úprava aktívnej politiky trhu práce, kde sa povinnosť poskytnúť príspevok po splnení zákonných podmienok nahradila možnosťou jeho poskytnutia tak, aby nedochádzalo k jeho zneužívaniu a tak aj k vysokej záťaži štátneho rozpočtu, a to u nasledujúcich príspevkov:
- príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť,
- príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie,
- príspevok na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie,
- príspevok na vykonávanie absolventskej praxe,
- príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska,
- príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní,
- príspevok občanovi so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti
2. zavedenie nového príspevku na podporu udržania pracovných miest;
3. zrušenie celkovo 12 aktívnych opatrení trhu práce pre nízky záujem, vysokú administratívnu náročnosť a nedostatok finančných prostriedkov, napríklad:
- poskytovanie dávky počas vzdelávania a prípravy pre trh práce a počas prípravy na pracovné uplatnenie občana so zdravotným postihnutím,
- príspevok na zapracovanie znevýhodneného uchádzača o zamestnanie,
- príspevok na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami, alebo
- príspevok na obnovu alebo technické zhodnotenie hmotného majetku chránenej dielne alebo chráneného pracoviska;
4. zavedenie opatrení na podporu zníženia administratívnej zaťaženosti úradov, napríklad:
- zrušenie povinnosti úradu práce sledovať proces adaptácie zamestnanca prijatého do zamestnania z evidencie uchádzačov o zamestnanie, nakoľko ide o administratívne zložitý a náročne vykonateľný proces; ponechala sa len povinnosť úradu práce sledovať dĺžku zotrvania zamestnanca v zamestnaní, do ktorého bol prijatý prostredníctvom niektorého z aktívnych opatrení na trhu práce,
- zrušenie mesačnej periodicity návštev na úrade práce za účelom zefektívnenia práce s uchádzačmi o zamestnanie,
- oklieštenie príspevku na dochádzku za prácou (zúžený okruh poberateľov príspevku, skrátenie lehoty na požiadanie o príspevok a i.) z dôvodu eliminovania zneužívania príspevku a vysokej administratívnej náročnosti;
5. zavedenie výnimky z povinnosti zamestnávať povinný podiel občanov so zdravotným postihnutím na celkovom počte svojich zamestnancov pre silové rezorty, napríklad rezort vnútra alebo obrany.
Matej Firický,
vedúcí advokát
Marianna Čarská,
advokátka
Havel, Holásek & Partners s. r. o., advokátska kancelária
APOLLO BUSINESS CENTER II, blok H
Mlynské Nivy 49
821 09 Bratislava
Tel.: +421 232 113 900
Fax: +421 232 113 901
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk