Novela zákona o zájazdoch
Šírenie pandémie infekčného ochorenia COVID-19 negatívnym spôsobom zasiahlo mnohé oblasti života, oblasť cestovného ruchu nevynímajúc. Na dlhšiu dobu bolo a v súčasnosti stále je obmedzené cestovanie, čo má zásadný negatívny dopad na mnohé cestovné kancelárie a tiež na cestujúcich, ktorí si zakúpili zájazdy, ktoré v dôsledku mimoriadnej situácie nie je možné uskutočniť.
Novelou zákona o zájazdoch sa upravuje možnosť cestovnej kancelárie navrhnúť cestujúcemu zmenu zmluvy o zájazde, alebo mu zaslať oznámenie o náhradnom zájazde, ako aj možnosť určitých skupín cestujúcich obe alternatívy odmietnuť.
Uvedené alternatívy sú aplikovateľné aj v prípadoch, ak cestujúci alebo cestovná kancelária medzičasom (v čase v čase od 12. marca 2020 do 29. mája 2020) od zmluvy o zájazde odstúpili, a to predovšetkým z dôvodu neodvrátiteľných a mimoriadnych okolností, avšak prijaté platby doposiaľ cestujúcemu vrátené neboli.
Zmena zmluvy o zájazde
Zmena zmluvy o zájazde je vhodným riešením pre tých cestujúcich, ktorí majú aj naďalej záujem vycestovať, a to do inej, ako pôvodne zvolenej destinácie.
Ako príklad uvádza dôvodová správa k novele zákona o zájazdoch situáciu, keď cestujúci má záujem o zájazd a cestovná kancelária mu vie zájazd aj poskytnúť a vie mu navrhnúť konkrétnu zmenu zájazdu - napríklad cestujúci mal pôvodne cestovať začiatkom júna na 4 dni do Ríma, čo však nie je z objektívnych príčin možné, avšak má záujem o cestovanie aj tak - cestovná kancelária mu ponúkne zmenu - môže ísť začiatkom júla na 4 dni do Tatier, pričom mu zabezpečí ubytovanie a horského vodcu na 3 dni - cestujúci môže zmenu akceptovať a dôjde k zmene pôvodnej zmluvy o zájazde.
V prípade, ak je cena zájazdu, ktorý je predmetom zmenenej zmluvy o zájazde rozdielna, ako cena pôvodného zájazdu, cestovná kancelária a cestujúci sú povinní si vzniknutý rozdiel vzájomne vyrovnať. To znamená, že v prípade ak je cena nového zájazdu vyššia ako cena pôvodného zájazdu, cestujúci je povinný vzniknutý rozdiel doplatiť, v opačnom prípade je cestovná kancelária povinná cestujúcemu vzniknutý rozdiel vrátiť.
Režim náhradného zájazdu
Druhá možnosť prichádza do úvahy pre cestujúcich, ktorí nechcú svoj zájazd zmeniť a chcú počkať kým mimoriadna situácia pominie. V tomto prípade cestovná kancelária zašle cestujúcemu oznámenie o náhradnom zájazde.
Ako príklad sa uvádza v dôvodovej správe k novele zákona o zájazdoch situácia, keď cestovná kancelária nevie cestujúcemu zájazd poskytnúť – napríklad cestujúci mal pôvodne cestovať v máji na 7 dní do Barcelony, avšak cestujúci nechce svoj zájazd zmeniť, a chce počkať, ako sa mimoriadna situácia vyvinie - v tomto prípade cestovná kancelária zašle cestujúcemu oznámenie o náhradnom zájazde.
Oznámenie o náhradnom zájazde musí mať písomnú formu a doručuje sa cestujúcemu na trvanlivom nosiči.[1] Oznámenie o náhradnom zájazde musí obsahovať predovšetkým
- výšku sumy, ktorú doposiaľ cestujúci cestovnej kancelárii zaplatil,
- informáciu o tom, že základné znaky služieb cestovného ruchu obsiahnuté v zmluve o zájazde môžu byť po dohode s cestujúcim pri náhradnom zájazde zmenené; uvedené znamená, že po dohode s cestovnou kanceláriou môže byť zmenená napríklad cieľová destinácia zájazdu, dátum nástupu na zájazd, dĺžka pobytu, či program zájazdu,
- informácia o práve cestujúceho postúpiť zmluvu o zájazde na inú osobu, ktorá spĺňa všetky dohodnuté podmienky účasti na zájazde.
Poskytnutiu náhradného zájazdu predchádza dohoda zmluvných strán. V prípade, ak k dohode zmluvných strán nedôjde najneskôr do 31. augusta 2021 platí, že cestovná kancelária od zmluvy odstúpila a je povinná vrátiť cestujúcemu všetky platby, ktoré od neho prijala, a to najneskôr do 14. septembra 2021. Predpokladom vrátenia finančných prostriedkov je uplynutie lehoty a skutočnosť, že dohoda o novom náhradnom zájazde nebola uzavretá. Cestujúci nie je povinný dokazovať z akého dôvodu sa s cestovnou kanceláriou na náhradnom zájazde nedohodol.
Novela zákona o zájazdoch ustanovuje aj výnimky, kedy je cestujúci oprávnený náhradný zájazd písomne odmietnuť, a to do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o náhradnom zájazde. Výnimky sa týkajú predovšetkým cestujúcich, od ktorých nie je na mieste požadovať, aby počas mimoriadnej situácie naďalej čakali na vrátenie svojich finančných prostriedkov. Ide o nasledovné kategórie cestujúcich:
- Osoby, ktoré sú počas mimoriadnej situácie zaradené do evidencie uchádzačov o zamestnanie; táto skutočnosť sa preukazuje písomným oznámením o zaradení do evidencie uchádzačov o zamestnanie;
- Samostatne zárobkovo činné osoby alebo jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorým bol priznaný príspevok v rámci projektu na podporu udržania zamestnanosti v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov; v týchto prípadoch prevažne ide o také subjekty, ktoré museli z dôvodu mimoriadnej situácie zatvoriť prevádzky, predajne a teda došlo buď k čiastočnému, alebo úplnému poklesu ich príjmu; táto skutočnosť sa preukazuje potvrdením o priznaní tohto príspevku;
- Osamelí rodičia, ktorým bol priznaný nárok na pandemické ošetrovné; uvedená skutočnosť sa preukazuje potvrdením o priznaní nároku na uvedené ošetrovné a čestným vyhlásením o skutočnosti, že sú osamelými rodičmi;
- Tehotné ženy; uvedená skutočnosť sa preukazuje lekárskym potvrdením;
- Osoby vo veku 65 rokov a viac, čo sa preukazuje dátumom narodenia na občianskom preukaze, resp. inom obdobnom doklade totožnosti.
Ak cestujúci, ktorý odmietne poskytnutie náhradného zájazdu preukáže, že spadá pod niektorú z výnimiek, cestovná kancelária je povinná bezodkladne mu vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde bez toho, aby si účtovala akékoľvek odstupné, najneskôr však do 14 dní odo dňa doručenia odmietnutia náhradného zájazdu.
Novela zákona o zájazdoch rieši aj situáciu, kedy je aj napriek mimoriadnej situácii z dôvodu ochorenia COVID-19 v Slovenskej republike alebo obdobnej situácii v cieľovom mieste, alebo v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu, možné zájazd podľa zmluvy o zájazde poskytnúť, avšak cestujúci s poskytnutím zájazdu nesúhlasí (napríklad z dôvodu obáv z cestovania alebo ak nechce cestovať z iných subjektívnych dôvodov).
V týchto prípadoch musí cestujúci najneskôr do 30 dní pred začatím zájazdu cestovnej kancelárii písomne oznámiť, že na zájazd nenastúpi. Počas prvých 30 dní účinnosti novely zákona o zájazdoch, t.j. do 28. júna 2020, tak musí urobiť najneskôr 15 dní pred začatím zájazdu. Na uvedeného cestujúceho sa potom vzťahuje režim náhradného zájazdu bez možnosti uplatnenia výnimiek.
Napokon novela zákona o zájazdoch cestujúceho chráni tým, že cestovná kancelária nie je počas mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 v Slovenskej republike alebo obdobnej situácie v cieľovom mieste alebo v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu oprávnená požadovať od cestujúceho úhradu splátok ceny zájazdu. Cestujúci sa tak nezaplatením týchto splátok nemôže dostať do omeškania. Uvedené neplatí, ak sa cestovná kancelária a cestujúci dohodnú na zmene zájazdu, a teda si dohodnú nové základné znaky služieb cestovného ruchu, ktoré budú cestujúcemu poskytnuté.
Pre úplnosť považujeme za potrebné spomenúť, že novela zákona o zájazdoch zachováva ochranu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie aj po tom, čo je pôvodná zmluva o zájazde zmenená alebo je cestujúcemu zaslané oznámenie o poskytnutí náhradného zájazdu.
V prípade potreby poskytnutia dodatočných informácií vo vzťahu k predmetnej téme nás neváhajte osloviť prostredníctvom formulára na položenie otázky https://covid-19.akss.sk/vy-sa-pytate-my-odpovedame/#formular-pre-otazku. V prípade konkrétnych požiadaviek z Vašej strany naša advokátska kancelária samozrejme spracuje podrobnú právnu analýzu prispôsobenú presne na mieru Vašej požiadavke, pričom odplatu za tieto služby prispôsobíme súčasnej mimoriadnej situácii.
Mgr. Lenka Veselovská,
advokátka
Zdroje:
- zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z.;
- dôvodová správa k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu,
niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z. K dispozici >>> tu.
[1] Podľa § 2 písm. g) zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je trvanlivým nosičom prostriedok, ktorý umožňuje cestujúcemu alebo obchodníkovi uchovať jemu adresované informácie spôsobom umožňujúcim ich použitie v budúcnosti na čas, ktorý zodpovedá účelu týchto informácií, a ktorý umožňuje nezmenené reprodukovanie uložených informácií, najmä papier, e-mail, USB kľúč, CD, DVD, pamäťová karta alebo pevný disk počítača.