Novela Zákonníka práce a iné legislatívne zmeny v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19
Vec: Novela Zákonníka práce a iné legislatívne zmeny prijaté v súvislosti so šírením ochorenia COVID - 19
Novela ZP
Na základe Novely sa do ZP vkladá celkom nová jedenásta časť obsahujúca ustanovenia, ktoré platia v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu (t. j. i v situácii, ktorej dnes čelíme v dôsledku šírenia nového koronavírusu) ako aj počas dvoch mesiacoch po ich odvolaní.
Nižšie uvádzame jednotlivé ustanovenia, ktoré sa budú v danom čase aplikovať a ktoré sa zásadným spôsobom líšia od štandardných pravidiel platných za „nekrízových“ okolností.
Home-office (§ 250b ods. 2 ZP)
Novela zakotvuje právo zamestnávateľa nariadiť zamestnancovi výkon práce z domácnosti zamestnanca, ak to dohodnutý druh práce umožňuje. Rovnako tak sa ustanovuje právo zamestnanca na vykonávanie práce zo svojej domácnosti, ak to dohodnutý druh práce umožňuje a ak na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré by takýto výkon práce z domácnosti neumožňovali (napr. potreba prítomnosti zamestnanca priamo na pracovisku).
Pozn.: Za „nekrízových“ okolností je práca z domu možná len so súhlasom zamestnanca.
Rozvrhnutie pracovného času (§ 250b ods. 3 ZP)
Novela uľahčila zamestnávateľom situáciu v súvislosti s oznamovaním pracovných zmien zamestnancom vopred. V čase krízovej situácie je zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi rozvrhnutie pracovného času najmenej dva dni vopred, ak sa so zamestnancom nedohodne na kratšej dobe a s platnosťou najmenej na týždeň.
Pozn.: Za „nekrízových“ okolností je zamestnávateľ povinný oznámiť rozvrhnutie pracovného času zamestnancovi najmenej týždeň vopred a s platnosťou najmenej na týždeň.
Oznámenie čerpania dovolenky (§ 250b ods. 4 ZP)
V zmysle Novely má zamestnávateľ povinnosť oznámiť zamestnancovi čerpanie dovolenky najmenej sedem dní vopred; v prípade, ak ide o nevyčerpanú dovolenku, ktorá sa prenáša z predchádzajúceho roka, najmenej dva dni vopred. Toto obdobie môže byť pritom so súhlasom zamestnanca i skrátené.
Pozn.: Za „nekrízových“ okolností je zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi čerpanie dovolenky aspoň 14 dní vopred, pričom toto obdobie môže byť skrátené len výnimočne a so súhlasom zamestnanca.
Ochrana pred výpoveďou zamestnanca v karanténe a na OČR (§ 250b ods. 5 ZP)
Novela rozšírila aplikáciu zákazu výpovede aj na zamestnancov, ktorí sú v karanténe/izolácii a ktorí ošetrujú chorého člena rodiny alebo sa starajú o dieťa. Takýmto zamestnancom nie je možné dať počas trvania tejto dôležitej osobnej prekážky v práci výpoveď.
Náhrada mzdy pri obmedzení/zastavení činnosti zamestnávateľa (§ 250b ods. 6 ZP)
V zmysle Novely platí, že ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu celkom alebo z časti pre zastavenie alebo obmedzenie činnosti zamestnávateľa na základe rozhodnutia príslušného orgánu alebo ako dôsledku vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu, ide síce o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, avšak pri tejto prekážke patrí zamestnancovi náhrada mzdy „iba“ v sume 80 % jeho priemerného zárobku, najmenej však v sume minimálnej mzdy. Týmto Novela aspoň čiastočne uľahčuje postavenie zamestnávateľov, ktorí by inak bez prijatia tohto opatrenia, boli povinní platiť zamestnancom náhradu mzdy v sume ich 100 %-ného priemerného zárobku.
Pozn.: Aj v krízovej situácii naďalej platí, že v prípade, ak zamestnávateľ vymedzil v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov vážne prevádzkové dôvody, pre ktoré zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume určenej dohodou najmenej 60 % jeho priemerného zárobku.
Príspevky na udržanie zamestnania
Novela priniesla významnú zmenu aj v úprave zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon“), a to vo vzťahu k aktívnym opatreniam na trhu práce, medzi ktoré sa po novom zaraďujú aj projekty na podporu udržania pracovných miest v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočnej situácie (§ 54 ods. 1 písm. e/ Zákona).
Poskytnutie príspevkov v rámci daných aktívnych opatrení na trhu práce závisí od splnenia podmienok podľa § 70 ods. 7 Zákona, t. j. od toho, či v konkrétnom prípade žiadateľ
- má splnené daňové povinnosti,
- má splnené povinnosti odvodu preddavku na poistné na verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie,
- neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti o príspevok,
- nemá voči Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny splatné finančné záväzky,
- nie je v konkurze, likvidácii, nútenej správe, alebo nemá určený splátkový kalendár podľa osobitného predpisu,
- nemá evidované neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru a
- nemá právoplatne uložený trest zákazu prijímať dotácie alebo subvencie alebo trest zákazu prijímať pomoc a podporu poskytovanú z fondov Európskej únie (ak ide o právnickú osobu).
Novela taktiež odbremenila zamestnávateľov od určitých povinností v rámci zabezpečovania bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP) v čase krízovej situácie.
Zákon o finančnej pomoci
Zákon o finančnej pomoci zaviedol viaceré úľavy v daňovej, colnej a účtovnej oblasti, napr. predĺženie lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov a na zaplatenie dani z príjmov (a to do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie), prerušenie niektorých daňových kontrol a daňových konaní, odloženie daňových exekúcií a pod.
Jedným z najvýraznejších nástrojov na zmiernenie následkov prebiehajúcej pandémie COVID-19, ktorý predstavil Zákon o finančnej pomoci, je poskytnutie finančnej pomoci na udržanie zamestnanosti a prevádzky v malých a stredných podnikoch.
Túto finančnú
pomoc možno poskytnúť vo forme:
- záruky za úver poskytnutý zo strany Exportno-importnej banky SR a Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, a.s. (t. j. záväzok Ministerstva financií voči malému alebo strednému zamestnávateľovi, že uspokojí jeho záväzok zo zmluvy o úvere uzavretej medzi bankou a malým alebo stredným zamestnávateľom, ak ho tento zamestnávateľ neplní) alebo
- úhrady úroku z úveru poskytnutého zo strany Exportno-importnej banky SR a
Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, a.s. (tzv. „bonifikácia úroku“).
MARKECHOVA JMJ LEGAL, advokátska kancelária s.r.o.
Bajkalská 5/C
831 04 Bratislava
tel: + 421 2 4464 5131/2
fax: + 421 2 4464 5133
e-mail: office@jmjlegal.sk
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk