25.7.2024
ID: 6129upozornenie pre užívateľov

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa

Národná rada Slovenskej republiky nedávno schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z. z. , ktorý obsahuje aj novelizáciu Občianskeho zákonníka, a ktorý má za cieľ zlepšiť a zjednotiť právne predpisy týkajúce sa ochrany spotrebiteľa („Zákon o ochrane spotrebiteľa“). Účinnosť nadobudol 1. júla 2024 a je odpoveďou na potrebu aktualizovať právny rámec v súlade s európskymi normami, akou je napríklad smernica EÚ č. 2019/777 o digitálnych službách a digitálnom plnení a prispôsobiť ho aktuálnym požiadavkám trhu. Zmeny prinášajú isté zlepšenia ako pre spotrebiteľov, tak aj pre obchodníkov.

Konsolidácia v zákonoch aj pojmov

Jedným z hlavných cieľov tejto novelizácie spotrebiteľského práva je konsolidácia existujúcich právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa, ktorých bolo niekoľko a boli neprehľadné. Konsolidujú sa tiež aj používané pojmy a niektoré povinnosti. Zákon o ochrane spotrebiteľa zavádza jednotné definície, ktoré zjednocujú terminológiu naprieč rôznymi právnymi normami a zjednocuje neprehľadné informačné povinnosti, ktoré existovali paralelne napríklad pre predaj v e-shope a predaj v kamennom obchode. Táto konsolidácia zvyšuje právnu istotu a zjednodušuje aplikáciu zákona v praxi. Niekoľko príkladov spresnených alebo nových pojmov:

  • Obchodník: Je osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike koná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, a to aj prostredníctvom inej osoby. Doteraz používané pojmy boli definované v rôznych predpisoch rôzne.
  • Tovar: Akákoľvek hmotná hnuteľná vec; tovarom je aj elektrina, voda alebo plyn, ktoré sú na predaj v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve, a hmotný nosič, ktorý slúži výlučne ako nosič digitálneho obsahu, najmä CD, DVD, USB kľúč a pamäťová karta.
  • Produkt: Tovar, služba, digitálny obsah, nehnuteľnosť, elektrina, voda alebo plyn, ktoré nie sú na predaj v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve, teplo, práva a záväzky. Produkt je širšia kategória ako tovar. Produktom je napríklad voda z vodovodu a tovarom balená voda.
  • Online trh: Služba, ktorá pomocou softvéru vrátane webového sídla, časti webového sídla alebo aplikácie umožňuje spotrebiteľom uzatvárať zmluvy na diaľku s obchodníkmi odlišnými od prevádzkovateľa online trhu alebo s inými spotrebiteľmi. Samostatná regulácia pre takéto trhoviská, na štýl služieb ako E-bay alebo do istej miery Amazon, doteraz u nás neexistovala.
  • Trvanlivé médium: Prostriedok, ktorý umožňuje spotrebiteľovi alebo obchodníkovi uchovávať informácie adresované spotrebiteľovi alebo obchodníkovi počas doby, ktorá zodpovedá účelu, ktorý plnia tieto informácie, a spôsobom, ktorý umožňuje ich nezmenenú reprodukciu a použitie v budúcnosti, najmä listina, e-mail, USB kľúč, CD, DVD, pamäťová karta a pevný disk počítača.

Zodpovednosť za vady a spotrebiteľská záruka

  • Zodpovednosť predávajúceho za vady, ktoré sa prejavia do 2 rokov od kúpy, zostáva zachovaná. Táto povinná zodpovednosť má rovnaký efekt ako predchádzajúca úprava, avšak už sa na ňu nepoužíva označenie "záruka". Zárukou sa v Zákone o ochrane spotrebiteľa označuje spotrebiteľská záruka, ktorou môže predávajúci dobrovoľne poskytnúť väčšiu ochranu než zákonná zodpovednosť za vady.
  • Okrem subjektívnych vlastností, teda dohodnutých vlastností, ktoré musí predaný tovar mať, sa dopĺňa aj katalóg objektívnych očakávaných vlastností, nazvaných „všeobecné požiadavky“ – obvyklá trvanlivosť, funkčnosť, kompatibilita a bezpečnosť. Pri posudzovaní týchto vlastností a očakávanej životnosti sa prihliada aj na verejné vyhlásenia predávajúceho alebo iných osôb v dodávateľskom reťazci.
  • 30-dňová lehota na vybavenie reklamácie sa nahrádza „primeranou lehotou“. Tá sa rozumie najkratším časom, ktorý obchodník potrebuje na posúdenie stavu produktu, opravu, výmenu produktu alebo na vyplatenie peňažného plnenia spotrebiteľovi, s prihliadnutím na povahu produktu a závažnosť vady.

Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy

Jedným zo spôsobov ochrany zraniteľných skupín spotrebiteľov je predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu. Doterajšia lehota 14 dní bola predĺžená na 30 dní v prípadoch, keď bola zmluva uzavretá pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti spotrebiteľa alebo pri organizovanom podujatí na predaj a prezentáciu produktov. Toto opatrenie poskytuje takýmto spotrebiteľom viac času na zváženie svojho rozhodnutia a znižuje tlak, ktorý môže byť vyvíjaný počas takýchto nevyžiadaných návštev alebo podujatí. Predĺženie lehoty je v súlade s modernými trendmi ochrany spotrebiteľa a zabezpečuje, že spotrebitelia majú dostatok času na informované rozhodovanie.

Zrušenie niektorých povinností

Na druhej strane, nový zákon zrušuje niektoré administratívne povinnosti obchodníkov, ktoré sa v praxi ukázali ako nadbytočné. Napríklad, už nie je povinné vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách výrobkov, čo urýchli a zjednoduší proces vybavovania reklamácií. Tieto zmeny odstraňujú zbytočné byrokratické prekážky a zlepšujú celkovú efektívnosť procesu riešenia reklamácií.

Pozitíva novej úpravy pre obchodníkov

Nový Zákon o ochrane spotrebiteľa prináša pre obchodníkov viacero významných zmien, ktoré môžu uľahčiť ich podnikanie a znížiť administratívnu záťaž. Medzi najzaujímavejšie aspekty patria nasledujúce:

  • Spomínané zrušenie povinnosti vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách.
  • Zavedenie mechanizmu „druhej šance“ umožňuje obchodníkom upustiť od uloženia sankcie alebo znížiť jej výšku, ak dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Tento mechanizmus motivuje obchodníkov k rýchlej a dobrovoľnej náprave svojich chýb, čo môže zlepšiť ich vzťahy so zákazníkmi a reputáciu na trhu.
  • Zákon o ochrane spotrebiteľa zavádza povinnosť jasne uviesť, či ponuka na online trhoch pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa. Táto zmena zvyšuje transparentnosť a môže posilniť dôveru spotrebiteľov v online nákupy, čo môže viesť k zvýšeniu predaja. Obchodníci tak budú môcť lepšie prezentovať svoje ponuky a budovať si dobré meno.
  • Regulácia falošných recenzií, ktoré deformujú súťaž.

Tieto zmeny majú potenciál prispieť k vytvoreniu priaznivejšieho podnikateľského prostredia, ktoré podporuje transparentnosť, efektívnosť a dôveru medzi obchodníkmi a spotrebiteľmi.


Simon Šufliarsky
,
advokát


Glatzová & Co., s.r.o.

Hviezdoslavovo
námestie 25
811 02 Bratislava 1

Tel.: +421 232 335 333
Fax: +421 232 335 330
e-mail:    office.sk@glatzova.com


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk