Nový zákon o ochrane spotrebiteľa
Dňa 1. júla 2024 nadobudol účinnosť zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj ako „Zákon“), ktorým sa zásadne mení právna úprava spotrebiteľského práva na Slovensku. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa nahrádza nasledovné právne predpisy:
- zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch,
- zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a
- zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu.
Ako uvádza dôvodová správa k Zákonu, účelom novej právnej úpravy spotrebiteľského práva je modernizácia spotrebiteľskej legislatívy a snaha detailnejšie ju zosúladiť s právnymi predpismi EU. Primárnym dôvodom revízie doterajšej právnej úpravy bola potreba transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/770 z 20. mája 2019 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb (Ú. v. EÚ L 136, 22.5.2019), smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/771 z 20. mája 2019 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o predaji tovaru, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) 2017/2394 a smernica 2009/22/ES a zrušuje smernica 1999/44/ES (Ú. v. EÚ L 136, 22.5.2019), ako aj smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019, ktorou sa menia smernica Rady 93/13/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/ES a 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o lepšie presadzovanie a modernizáciu predpisov Únie v oblasti ochrany spotrebiteľov (Ú. v. EÚ L 328, 18.12.2019) do slovenského právneho poriadku.
Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré nová právna úprava prináša patrí najmä:
- zjednotenie pojmov spotrebiteľského práva,
- predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy,
- ochrana spotrebiteľov pred cenovou manipuláciou,
- autenticita recenzií,
- marketing dvojitej kvality,
- úprava reklamačného konania a sankčného mechanizmu.
Zjednotenie pojmov spotrebiteľského práva
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa nemá predstavovať kodifikáciu celého spotrebiteľského práva, naďalej je úzko prepojený na zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Občiansky zákonník“). Prostredníctvom novelizácie Občianskeho zákonníka sa v reakcii na vývoj trhu a zmeny európskej spotrebiteľskej legislatívy napríklad mení doteraz používaný pojem „predávajúci“ na „obchodníka“, do slovenského právneho poriadku sa zavádzajú definície digitálneho obsahu, digitálnej služby, veci s digitálnymi prvkami alebo zmluvy s digitálnym plnením.
Zjednotenie resp. zavedenie nových pojmov spotrebiteľského práva je samozrejme spojené s povinnosťou obchodníkov, aby tieto nové pojmy zapracovali do svojej dokumentácie so zákazníkmi.
Zákon taktiež zavádza novú úpravu informačných povinností prevádzkovateľov online trhov, ktorí sú povinní pred uzavretím zmluvy na online trhu alebo pred tým, ako sa ponuka na online trhu stane pre spotrebiteľa záväznou, spotrebiteľovi jasne, zrozumiteľne a spôsobom primeraným prostriedku diaľkovej komunikácie okrem iného oznámiť aj to, či osoba, ktorá ponúka produkt na online trhu, je obchodníkom alebo nepodnikateľom, aby kupujúci mali transparentnú informáciu, či budú požívať ochranu spotrebiteľa.
Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy
Jednou z najvýznamnejších zmien je predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu z pôvodných 14 na 30 dní, a to pri zmluvách uzatvorených na nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti alebo na predajnej akcii, a teda organizovanom podujatí, resp. v súvislosti s nimi.
Obchodník je povinný spotrebiteľa o možnosti odstúpenia od zmluvy informovať. V prípade, že tak obchodník neurobí, spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka do 12 mesiacov od uplynutia zákonnej lehoty.
Zákon v tejto súvislosti v prílohe č. 2 upravuje vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku a zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka a v prílohe č. 3 poučenie o uplatnení práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku a zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka.
Ochrana spotrebiteľov pred cenovou manipuláciou
V rámci ochrany spotrebiteľa pred nekalou obchodnou praktikou, ktorá bola identifikovaná v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcií, sa zaviedla nová regulácia pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy.
Podľa § 7 Zákona je obchodník povinný v každom oznámení o znížení ceny uviesť predchádzajúcu cenu tovaru, ktorou sa rozumie najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred znížením jeho ceny alebo v období od začiatku jeho uvedenia do predaja, ak celková doba predaja tovaru do zníženia ceny ešte nedosiahla 30 dní. Pri postupnom znižovaní ceny môže obchodník uviesť aj pôvodnú cenu pred prvým znížením bez ohľadu na dobu trvania predaja tovaru. Uvedené pravidlá neplatia pre výrobky, ktoré podliehajú rýchlemu zníženiu kvality či skaze, výluka sa teda týka napríklad potravín a nápojov s krátkou dobou spotreby alebo minimálnej trvanlivosti.
Autenticita recenzií
Zabrániť klamlivým praktikám a poskytnúť spotrebiteľom väčšiu istotu pri online nákupoch má aj povinnosť obchodníkov informovať spotrebiteľa o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení produktov, ako aj o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a ich vzájomnom význame.
Marketing dvojitej kvality
Klamlivé obchodné praktiky sa rozširujú o marketing dvojitej kvality, ktorým sa rozumie marketing tovaru spôsobom, ktorý prezentuje tovar ako identický s tovarom uvádzaným na trh v iných členských štátoch Európskej únie alebo v štátoch, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, hoci tovar má podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti. Zároveň sa zavádza, že táto obchodná praktika sa nepovažuje za klamlivú, ak odlišné zloženie a vlastnosti tovaru sú odôvodnené legitímnymi alebo objektívnymi faktormi.
Reklamačné konanie
Nová právna úprava upúšťa od povinnosti vypracovať reklamačný poriadok, táto povinnosť zostáva iba pre niektoré subjekty ako banky a pobočky zahraničných bánk.
Upravila sa taktiež lehota na vybavenie reklamácie a to tak, že obchodníci sú povinní vadu odstrániť v primeranej lehote. Primeranou lehotou sa rozumie najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady. Lehota na odstránenie vady naďalej nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak však dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.
Sankčný mechanizmus
Pozitívom pre obchodníkov má byť zavedenie nových inštitútov smerujúcich k zníženiu alebo odpusteniu sankcie za porušenie zákonnej povinnosti, ak dohliadaná osoba prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli jeho konaním porušené. Súčasne sa upravuje ukladanie sankcií v závislosti od obratu obchodníka.
Okrem vyššie uvedených bodov nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša aj iné zmeny. Patrí k nim napríklad odstránenie administratívnej záťaže spočívajúcej v možnosti obchodníka zamietnuť reklamáciu uplatnenú počas prvých 12 mesiacov od kúpy len na základe odborného posúdenia alebo zrušenie povinnosti ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci. To, či nová právna úprava prinesie želaný účinok ukáže až samotná prax.
JUDr. Zuzana Šimová
Advokátka
Rödl & Partner Advokáti, s.r.o.
Landererova 12
811 09 Bratislava
Tel.: +421 2 57 200 400
e-mail: bratislava@roedl.com
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk