18.6.2024
ID: 6094upozornenie pre užívateľov

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa: podstatné zmeny a novinky

Dňa 22.05.2024 vstúpil do platnosti nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa zásadne mení právna úprava spotrebiteľského práva a prostredníctvom ktorého sme pristúpili k transpozícii viacerých smerníc EÚ, a to

  • smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/770 z 20. mája 2019 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb (Ú. v. EÚ L 136, 22.5.2019),
  • smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/771 z 20. mája 2019 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o predaji tovaru, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) 2017/2394 a smernica 2009/22/ES a zrušuje smernica 1999/44/ES (Ú. v. EÚ L 136),
  • smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019, ktorou sa menia smernica Rady 93/13/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/ES a 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o lepšie presadzovanie a modernizáciu predpisov Únie v oblasti ochrany spotrebiteľov (Ú. v. EÚ L 328).

Za zmienku stojí, že vyššie uvedené smernice mali byť do slovenského právneho poriadku transponované už pred niekoľkými rokmi, pričom všetky členské štáty si túto povinnosť splnili. U nás k splneniu tejto povinnosti dochádza až prijatím nového zákona o ochrane spotrebiteľa. Slovenská republika je tak posledným členským štátom, ktorý uvedené smernice transponuje do svojho právneho poriadku.

Novoprijatý zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudne účinnosť od 01.07.2024, prinesie viacero zásadných noviniek a zmien  v oblasti spotrebiteľského práva. Účelom tohto zákona však nie je kompletne rekodifikovať spotrebiteľské právo, ale transponovať smernice EÚ, odstrániť duplicitu rovnakej právnej úpravy vo viacerých právnych predpisoch, aplikačné problémy, vnútorné rozpory jednotlivých ustanovení a terminologické odlišnosti, ako aj prijať právnu úpravu, ktorá v oblasti ochrany spotrebiteľa reguluje digitálny obsah.

Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy

Jednou z najpodstatnejších zmien je predĺženie lehoty na odstúpenie od zmlúv  uzatvorených na diaľku bez udania dôvodu z doterajších 14 dní na 30 dní. Táto zmena sa však netýka akýchkoľvek zmlúv uzatvorených na diaľku, ale iba zmlúv, ktoré boli uzatvorené na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou, prípadne pri zmluve uzatvorenej pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou. Ak teda obchodník príde do domácnosti spotrebiteľa bez predchádzajúcej žiadosti spotrebiteľa a so spotrebiteľom uzatvorí zmluvu, bude mať spotrebiteľ podľa novej úpravy až 30 dní na to, aby od takto uzatvorenej zmluvy odstúpil. Táto nová úprava má za cieľ ochrániť spotrebiteľov pred nátlakovými taktikami predajcov.

Zjednotenie právnej úpravy a nové pojmy

Ako sme uviedli vyššie, prijatím tohto zákona dôjde k zjednoteniu právnej úpravy, ktorá eliminuje duplicity a zvyšuje prehľadnosť legislatívy. Ako príklad by bolo možné uviesť, že nový zákon o ochrane spotrebiteľa odkazuje pri pojmoch spotrebiteľ a obchodník na definície uvedené v Občianskom zákonníku. V doposiaľ platnom zákone o ochrane spotrebiteľa sú viaceré pojmy, ktoré nekorešpondujú s Občianskym zákonníkom. Napríklad pojem dodávateľ podľa súčasného zákona o ochrane spotrebiteľa je definovaný ako podnikateľ, ktorý priamo alebo prostredníctvom iných podnikateľov dodal predávajúcemu výrobok a ktorého činnosť neovplyvňuje vlastnosti výrobku. Naproti tomu podľa aktuálneho znenia Občianskeho zákonníka účinného ku dňu vypracovania tohto článku, je dodávateľom osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti. Táto definícia však korešponduje s definíciou predávajúceho, podľa zákona o ochrane spotrebiteľa. Z tohto dôvodu považujeme zjednotenie pojmov za pozitívnu zmenu, ktorá odstráni nejednotnosť a nejednoznačnosť právnej úpravy. Úplne novými pojmami sú napríklad digitálny obsah a digitálne služby, vec s digitálnymi prvkami alebo zmluva s digitálnym plnením.

Nové inštitúty pre zníženie ukladania sankcií

Nový zákon taktiež zavádza inštitúty umožňujúce zníženie alebo odpustenie sankcií pre obchodníkov, ktorí dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a vykonajú kroky potrebné k náprave nezákonného stavu v prospech poškodených spotrebiteľov. Novo navrhovaný sankčný mechanizmus má za cieľ zabrániť uloženiu likvidačných pokút, a to najmä určením pokút percentuálnym podielom z obratu obchodníka, aby boli sankcie spravodlivejšie a proporcionálnejšie.

Jedným z opatrení, ktoré môže obchodník vykonať je dobrovoľné opatrenie, ktorým sa podľa nového zákona rozumie: „písomné záväzné vyhlásenie dohliadanej osoby, že dobrovoľne ukončila alebo ukončí porušovanie povinnosti a ak to povaha porušenia pripúšťa, aj vykonala alebo vykoná nápravu v prospech spotrebiteľov, ktorí boli poškodení porušením povinnosti dohliadanej osoby alebo ich práva alebo právom chránené záujmy boli porušením povinnosti inak dotknuté.“ Uvedené v zásade znamená, že obchodník si prizná pochybenie a vykoná všetko preto, aby toto pochybenie napravil a odstránil právne nežiadúci stav. Ak obchodník splní všetky povinnosti ukladané zákonom pre dobrovoľné opatrenie, orgán dohľadu odloží vec bez toho, aby začal konanie o porušení povinnosti. Toto opatrenie má za cieľ motivovať obchodníkov k tomu, aby prispeli k rýchlej náprave a minimalizácii škôd pre spotrebiteľov úplne bez ingerencie alebo len s minimálnou ingerenciou štátnych orgánov.

Ochrana spotrebiteľov pred cenovou manipuláciou

Očakávanou novinkou uvádzaného zákona je práve povinnosť obchodníkov uvádzať predchádzajúcu cenu tovaru. Podľa novej úpravy je každý obchodník pri oznámení o znížení ceny tovaru povinný uviesť predchádzajúcu cenu tovaru, pričom týmto sa rozumie najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred znížením ceny tovaru, prípadne od začiatku predaja alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny. Táto zmena je jednoznačne pozitívna, keďže týmto sa zvyšuje ochrana spotrebiteľa pred nekalým konaním obchodníkov, ktorí umelo navýšili ceny tesne pred poskytnutím zľavy, pričom cena po „zľave“ bola v zásade rovnaká, ako bola skutočná cena ešte pred zľavou.

Odstránenie administratívnej záťaže

V novej právnej úprave sa rovnako zjednodušujú niektoré povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ. V aktuálnej právnej úprave môže napríklad predávajúci (obchodník) zamietnuť reklamáciu uplatnenú počas prvých 12 mesiacov od kúpy iba na základe odborného posúdenia. Nová právna úprava povinnosť odborného posúdenia vypúšťa. Rovnako už obchodníci nebudú mať povinnosť ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci. Cieľom týchto zmien je znížiť administratívnu záťaž pre podnikateľov.

Efektívnejší dohľad v digitálnom prostredí

Po novom sa zavádza aj úprava dohľadu nad spotrebiteľmi v digitálnom prostredí. Okrem nových pojmov sa rozširujú aj informačné povinnosti v súvislosti s digitálnym obsahom, a to najmä poskytovanie informácií o funkčnosti, kompatibilite a interoperabilite digitálneho obsahu. Rovnako tento zákon upravuje aj zodpovednosť za vady pri veci s digitálnymi prvkami. 

Reklamácie

Prijatá úprava prináša významné zmeny v oblasti reklamácií, ktorých cieľom je zjednodušenie reklamačného procesu a odbúranie administratívnej náročnosti pre obchodníkov, pri zachovaní rýchlosti a transparentnosti reklamačného procesu a pri zachovaní zodpovednosti obchodníkov a ochrane spotrebiteľov. Po novom sa upúšťa od povinnosti vypracovať reklamačný poriadok, ktorý ostáva povinnosťou iba pre niektoré subjekty, ako napríklad banky. Celkovo pojem reklamácia a reklamačné konanie budeme v novom zákone hľadať veľmi ťažko. Podrobná úprava reklamácie tak, ako je tomu v súčasnom zákone už v novom zákone absentuje a je prenesená do Občianskeho zákonníka. Obchodníci sú teraz povinný odstrániť vadu v primeranej lehote, pričom primeranou lehotou sa rozumie „najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady.“ Zákon stále počíta s maximálnou lehotou 30 dní, avšak táto lehota bude môcť byť predĺžená v prípade, ak to bude odôvodnené objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.

Záver

Záverom je možné zhrnúť, že nový zákon o ochrane spotrebiteľa odbúrava administratívnu záťaž, ktorá bola častokrát už zbytočná a neviedla k reálnej ochrane spotrebiteľa. Pozitívnou zmenou je taktiež zjednotenie pojmov spotrebiteľského práva, ktorý tento zákon prinesie, ako aj vstup do 21. storočia úpravou zmlúv s digitálnym plnením a celkovo predaj vecí a poskytovanie služieb s digitálnym obsahom, čo malo byť podľa nášho názoru súčasťou nášho právneho poriadku už značne skôr. Zároveň týmto zákonom dobiehame ostatné štáty EÚ tým, že prijímame právnu úpravu súladnú so smernicami, ktoré boli prijaté už pred niekoľkými rokmi.

Zatiaľ je však potrebné počkať, akým spôsobom sa s týmito zmenami vysporiada prax. Samozrejme je podstatné poukázať na skutočnosť, že možno ešte stále nepoznáme finálne znenie zákona, keďže ako to už býva na Slovensku zvykom, ešte predtým, ako novoprijatý právny predpis nadobudne účinnosť, bol Národnej rade Slovenskej republiky doručený návrh zákona, ktorým sa dopĺňa a mení novoprijatý zákon č. 108/2023 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. Týmto návrhom chcú predkladatelia zákona docieliť to, aby odstúpenie od zmluvy nebolo vylúčené iba na zmluvy uzatvorené na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka, ale aj na kúpu tovaru v kamenných predajniach. Čas teda ukáže, či tento pozmeňujúci zákon bude schválený Národnou radou SR a dočkáme sa novelizácie nového zákona o ochrane spotrebiteľa, alebo už dnes poznáme jeho finálne znenie.


JUDr. Marek Beľujský,
advokát

FAIRSQUARE advokátska kancelária s. r. o.

Lazaretská 3/A
811 08 Bratislava

tel:      +421 904 718 245
email: belujsky@fairsquare.sk


Zdroje:

  • Dôvodová správa k zákonu č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  • Tlačové správy Ministerstva Hospodárstva Slovenskej republiky dostupné >>> tu.


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk