29.11.2016
ID: 3541upozornenie pre užívateľov

Poplatky za hovor na telefónne číslo záručného a pozáručného servisu

Podľa generálneho advokáta Szpunara poplatky za hovor na telefónne číslo záručného a pozáručného servisu nemôžu byť vyššie ako poplatky za štandardný hovor

Nemecká spoločnosť comtech obchoduje s elektrickými a elektronickými prístrojmi. Na svojej internetovej stránke má uvedené telefónne číslo záručného a pozáručného servisu s predvoľbou 0180, ktorá sa v Nemecku používa pre servisné služby spoplatňované jednotnou celoštátnou sadzbou. Cena hovoru na toto špeciálne (nie geografické)[1] číslo prevyšuje sumu, ktorú by zákazník zaplatil za hovor na štandardné (geografické) číslo v pevnej alebo mobilnej sieti spoplatnený zvyčajnou sadzbou pre telefonickú komunikáciu.

Nemecké združenie na presadzovanie obchodných záujmov združení a podnikov (Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main; Združenie na ochranu proti nekalej súťaži, Frankfurt nad Mohanom) podalo na Landgericht Stuttgart (Krajinský súd Stuttgart, Nemecko) proti spoločnosti comtech žalobu o zdržanie sa konania, ktoré považuje za nekalú obchodnú praktiku. Landgericht predložil vec Súdnemu dvoru, aby rozhodol, či uplatňovanie takej sadzby odporuje smernici o právach spotrebiteľov[2].

Vo svojich návrhoch, ktoré generálny advokát Maciej Szpunar dnes predniesol, navrhuje Súdnemu dvoru, aby na túto prejudiciálnu otázku odpovedal kladne.

M. Szpunar pripomína, že podľa smernice členské štáty majú zabezpečiť, aby v prípade, ak obchodník prevádzkuje telefónnu linku na účel jeho telefonického kontaktovania v súvislosti s uzatvorenou zmluvou, spotrebiteľ nebol povinný platiť viac ako „základnú sadzbu“.

Podľa generálneho advokáta to znamená, že poplatky účtované spotrebiteľovi nemôžu byť vyššie ako poplatky za štandardné volanie za obvyklú trhovú cenu. Poplatky, ktoré sú účtované spotrebiteľovi, teda nesmú prevyšovať obvyklé poplatky, ktoré by mu boli účtované za volanie na štandardné (geografické) číslo v pevnej alebo mobilnej sieti.

Vyššia cena, ktorú by spotrebitelia museli zaplatiť v porovnaní s cenou za volanie na bežné telefónne číslo, môže totiž z dôvodu dodatočných nákladov spotrebiteľov odradiť od kontaktovania obchodníka v súvislosti s otázkami týkajúcimi sa napríklad dátumu dodania, vystavenia faktúry alebo záruky. Podľa generálneho advokáta smernica obsahuje nevyvrátiteľnú domnienku, podľa ktorej je telefonická servisná služba zahrnutá v cene, ktorú spotrebiteľ už zaplatil, takže použitie čísla s vyššou sadzbou by znamenalo, že spotrebiteľ má za tú istú službu znášať dodatočné náklady.

Generálny advokát dodáva, že otázka, či obchodník dostáva časť odplaty zaplatenej spotrebiteľom za volania, nie je relevantná pre odpoveď, ktorú navrhuje.

______________________________
[1] 0,14 eura za minútu z nemeckej pevnej siete a 0,42 eura za minútu z mobilnej siete.
[2] Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov (Ú. v. EÚ L 304, 2011, s. 64).


Zdroj:
Súdny dvor Európskej únie
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 124/16, 10. novembra 2016
Návrhy generálneho advokáta vo veci C-568/15
Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main e.V./comtech GmbH
Neoficiálny dokument pre potreby médií, ktorý nezaväzuje Súdny dvor.
Úplné znenie rozsudku sa uverejňuje na internetovej stránke CURIA v deň vyhlásenia rozsudku.


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk