17.7.2024
ID: 6120upozornenie pre užívateľov

Rakúska rozhodcovská komisia príslušná v oblasti boja proti dopingu nemôže Súdnemu dvoru predkladať prejudiciálne otázky

Súdny dvor zohľadnil na posúdenie povahy „súdneho orgánu“ v zmysle práva Únie súbor kritérií, medzi ktoré patrí požiadavka nezávislosti, ktorú tento orgán nespĺňa. V Rakúsku bola profesionálna atlétka uznaná vinnou z porušenia antidopingových pravidiel, a preto jej boli uložené sankcie. Všetky výsledky, ktoré dosiahla v súťažiach od 10. mája 2015, boli vyhlásené za neplatné. Navyše všetky tituly, medaily, ceny, štartovné a peňažné odmeny, ktoré získala od tohto dátumu jej boli odňaté a bol jej uložený zákaz zúčastniť sa na všetkých druhoch športových súťaží od 31. mája 2021 na obdobie štyroch rokov.

Atlétka sa v konaní pred Rakúskou nezávislou rozhodcovskou komisiou (USK) snažila dosiahnuť, aby jej meno, spáchané porušenia a uložené sankcie neboli zverejnené. USK položila Súdnemu dvoru otázku týkajúcu sa zlučiteľnosti takéhoto uverejnenia stanoveného rakúskym právom so všeobecným nariadením o ochrane údajov (GDPR)1.
Súdny dvor vyhlásil návrh na začatie prejudiciálneho konania, ktorý podala USK, za neprípustný.

Pripomenul skutočnosť, že vnútroštátny orgán, ktorý podal návrh na začatie prejudiciálneho konania – v prejednávanej veci USK – musí byť považovaný za „súdny orgán“ v zmysle práva Únie, aby mu mohol predkladať otázky. USK však nespĺňa požiadavku nezávislosti. Členov USK totiž spolkový minister pre umenie, kultúru, štátnu službu a šport môže predčasne odvolať „zo závažných dôvodov“, pričom tento pojem nie je definovaný vo vnútroštátnych právnych predpisoch. Toto rozhodnutie navyše prináleží výlučne tomuto ministrovi, teda predstaviteľovi orgánu výkonnej moci bez toho, aby boli vopred stanovené presné kritériá alebo záruky. Neexistuje teda žiadna záruka, že členovia USK sú chránení pred vonkajšími tlakmi, ktoré by mohli vyvolať pochybnosti o ich nezávislosti.

Táto okolnosť však nijako nezbavuje USK povinnosti zabezpečiť uplatňovanie práva Únie v jej praxi. Okrem toho Súdny dvor ďalej uvádza, že atlétka sa s cieľom dosiahnuť ochranu svojich osobných údajov obrátila aj na rakúsky Spolkový správny súd. Tento súd prerušil konanie, ktoré pred ním prebiehalo, až do odpovede Súdneho dvora v prejednávanej veci.
UPOZORNENIE: Návrh na začatie prejudiciálneho konania umožňuje súdom členských štátov v rámci sporu, ktorý rozhodujú, položiť Súdnemu dvoru otázky o výklade práva Únie alebo o platnosti aktu práva Únie. Súdny dvor nerozhoduje vnútroštátny spor. Vnútroštátnemu súdu prináleží, aby rozhodol vec v súlade s rozhodnutím Súdneho dvora. Týmto rozhodnutím sú rovnako viazané ostatné vnútroštátne súdy, na ktoré bol podaný návrh s podobným problémom.


[1] Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov).

Zdroj: Riaditeľstvo pre komunikáciu
Sekcia pre tlač a informácie curia.europa.eu
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 80/24
v Luxemburgu 7. mája 2024
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-115/22 | NADA a i.


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk