Rozhovor s Jaroslavom Havlom
JUDr. Jaroslav Havel je riadiacim partnerom advokátskej kancelárie Havel & Partners. Medzi jeho klientov patria najväčšie finančné inštitúcie pôsobiace v Slovenskej a Českej republike, spoločnosti patriace do rebríčka Fortune 500 a Czech Top 100, ministerstvá, štátne podniky, ďalej súkromné osoby z radov najúspešnejších a najbohatších Čechov a Slovákov, ale aj zahraniční podnikatelia pôsobiaci na Slovensku a v Českej republike.
Pán doktor, riadite najväčšiu česko-slovenskú
advokátsku kanceláriu - ako sa súčasná kríza dotkne podľa Vás advokátskeho trhu?
V nasledujúcich
mesiacoch bude táto mimoriadna situácia vyvolávať celý rad právnych otázok,
budú sa vytvárať nové právne vzťahy, no najmä bude dochádzať k novému prerokúvaniu
a úprave tých existujúcich. Bohužiaľ dochádza k znižovaniu kúpnej sily radu
klientov a s tým súvisiacemu poklesu ochoty či možnosti platiť vysoké odmeny za
právne poradenstvo. Rad služieb, ktoré doteraz poskytovali advokátske
kancelárie, budú spoločnostiam zabezpečovať interné právne oddelenia, ktorých
veľkosť bude určite tiež revidovaná. Externé služby budú klienti naďalej
využívať predovšetkým v komplikovaných záležitostiach a budú tak potrebovať poradenstvo
tých najväčších „právnických es“ a najrenomovanejších kancelárií. Všeobecne
platí, že v kríze tohto typu, kedy sa naruší výrazne aj medzinárodný obchod, je
dopyt u firiem po službách tých najlepších miestnych právnických firiem a u
menších spoločností a občanov potom po tých najlacnejších službách. V
súvislosti s tým môže dôjsť k ďalšej redukcii pobočiek niektorých
medzinárodných kancelárií a k ich odchodu zo Slovenska či z Českej
republiky, ako tomu bolo po ekonomickej kríze v rokoch 2008-2012. Ak by k tomu
došlo, tak verím, že by išlo skôr o kancelárie, ktoré v strednej Európe
nepatria medzi lídrov. Pre právny trh je prítomnosť elitných medzinárodných
firiem vždy prínosom, podľa môjho názoru trh aj výrazne kultivujú. Ostatne
podstatná časť našich partnerov, vrátane mňa, v takýchto firmách pracovala.
Aké opatrenia ste dovnútra firmy urobili po
prevádzkovej stránke?
Krízu so zásadným
dopadom na ekonomiku sme očakávali už dlhšiu dobu a cca pred 18 mesiacmi sme sa
na ňu začali pripravovať, najmä z hľadiska našich služieb, dôsledného
finančného riadenia a samozrejme aj vytvorením dostatočnej finančnej rezervy.
Zvýšili sme zásadne podiel služieb pre klientov z anticyklických odborov,
celkovú efektivitu aj výkon na právnika.
Máme skúsený
manažérsky tím, vrátane finančného riaditeľa Martina Jeřábka, ktorý sa ku
kancelárii pripojil v roku 2009 v rámci prebiehajúcej reštrukturalizácie
obchodného modelu a finančného riadenia uprostred poslednej finančnej krízy.
Máme veľmi detailný pravidelný mesačný reporting, štvrťročné uzávierky
fakturácie, systém výkonnosti jednotlivých tímov.
Naša kancelária sa silne špecializuje na riešenie právnych dopadov ekonomickej krízy na klientov, a to vrátane nás zakladateľov, teda vrátane mňa, Mareka Vojáčka a Roberta Nešpůrka. Konkrétne dopady vieme riešiť s klientmi veľmi komplexne, a to aj výrazne nad rámec čisto právnych a daňových otázok, ale aj legislatívne a obchodne, vzťahovo či strategicky. V HAVEL & PARTNERS vždy platí, že to, čo klientom radíme, musíme tiež sami vedieť realizovať.
Ako si vlastne Vaša
kancelária viedla počas poslednej ekonomickej krízy, ktorá začala v rokoch
2008-2009? Dá sa to vôbec porovnať so súčasnou situáciou?
V období rokov 2008-2013 urobila kancelária rapídny skok v rebríčku českých
kancelárií. Nabrali sme stovky nových klientov, prešli k nám právnici od
konkurencie a stali sme sa najväčšou česko-slovenskou advokátskou kanceláriou
podľa počtu právnikov i klientov. Nebolo to však jednoduché. Vedenie kancelárie
urobilo počas 6 mesiacov komplexnú reštrukturalizáciu biznis modelu
spoločnosti. Tá sa stala z vysokomaržovej transakčnej kancelárie
s dvomi hlavnými špecializáciami zameranej prevažne na medzinárodných
klientov a medzinárodný trh komplexnou firmou s diverzifikovanou ponukou služieb
pre klientov pôsobiacich prevažne v SR a ČR, vrátane riešenia regulácie
verejného obstarávania, sporov a insolvencií.
Obávam sa, že dopady tejto krízy budú na česko-slovenský
právnický trh krátkodobo oveľa ťažšie, ale verím, že vďaka vyspelosti
svetových ekonomík aj lepšiemu riadeniu štátov a národných bánk bude
oživenie koordinované a rýchlejšie.
Patríte k technologickým lídrom odboru. Ako v
súčasnej situácii využívate moderné technológie?
Ako najväčšia
právnická firma v strednej Európe sme plne vybavení na riešenie krízových
situácií a vďaka robustnej technológii sme boli schopní zo dňa na deň plne
prejsť na vzdialené poskytovanie služieb. Nielen našich 220 právnikov a
daňových poradcov, ale aj celý back office je schopný pracovať z domova v
podstate rovnako efektívne ako z kancelárie. Klientske stretnutia a rokovania
realizujeme formou konferenčných hovorov a videokonferencií. V poslednej dobe
sme sa sústredili na digitalizáciu našich služieb, vrátane marketingu. Našim
klientom ponúkame online komplexný informačný servis ku koronavírusu, máme
vlastný blog a zapojili sme sa do niekoľkých bezplatných online poradní, ktoré
pomáhajú občanom aj podnikateľom zasiahnutým koronavírusovou pandémiou. Vďaka
obrovskej súčinnosti, disciplíne a vysokému pracovnému nasadeniu celej našej
kancelárie a všetkých jej zamestnancov sme pripravení byť pre našich klientov
maximálnou oporou v tomto ťažkom období.
Nepochybujem o tom, že nielen Vaša kancelária v
týchto dňoch pracuje na plné obrátky. Aké sú aktuálne potreby Vašich klientov?
Len čo vláda
začala prijímať prvé opatrenia v súvislosti so šírením koronavírusovej nákazy,
zriadila naša kancelária špecializovanú pracovnú skupinu pre problematiku
COVID-19. Tá je zložená z radov najskúsenejších partnerov a senior advokátov a
koordinuje riešenie všetkých právnych, daňových, ale aj ekonomických otázok
týkajúcich sa dôsledkov situácie spôsobenej COVID-19, zdieľa s kolegami
najlepšie postupy a obratom rieši potreby našich klientov.
V súvislosti s núdzovým stavom a radom vládnych opatrení pomáhame klientom v tom najširšom rozsahu. Od prvého dňa poskytujeme intenzívne poradenstvo top manažérom, majiteľom a investorom, bankám, poisťovniam, sme oporou pre interných právnikov našich klientov pri posudzovaní mimoriadnych situácií a opatrení. Aktuálne najviac riešime dopady „vyššej moci“ na ich podnikanie, radíme im v otázkach cash flow a daní, zmluvných a nájomných vzťahov alebo v pracovnoprávnej oblasti, kde riešime predovšetkým odmeňovanie zamestnancov alebo inštitút čiastočnej nezamestnanosti. Ďalšou kapitolou je potom štátna pomoc, kedy našim klientom pomáhame so spracovaním a vybavovaním žiadostí nielen na Slovensku a v Českej republike, ale aj v zahraničí. Aby našim klientom neunikli žiadne dôležité informácie spojené s koronavírusovou pandémiou, zriadili sme pre nich komplexný informačný servis na našich webových stránkach a pravidelne ich informujeme aj na firemnej stránke LINKEDIN.
Pre všetkých
klientov postihnutých pandémiou COVID-19 máme po dobu trvania núdzového stavu
mimoriadnu zvýhodnenú sadzbu 100EUR/hod. V rámci pro bono programu sme tiež zdvojnásobili finančnú pomoc a rádovo
sme navýšili aj pro bono právne
poradenstvo a informačnú podporu zdarma. Musím tiež vyzdvihnúť obrovskú vlnu
solidarity a veľké množstvo komunitnej práce a podpory, ktorú mnoho našich
právnikov poskytuje samo za seba.
Prečo ste sa rozhodli ponúknuť túto zľavu a ako
budú klienti túto záťaž preukazovať, aby zľavu získali?
Svojich klientov si veľmi vážime, sú najväčším „aktívom“ našej kancelárie, rovnocenne s našimi kolegami. Sme si plne vedomí toho, akú významnú ekonomickú záťaž, či dokonca ohrozenie pre rad našich klientov súčasná situácia predstavuje. Preto sme sa rozhodli im pomôcť a uľaviť aspoň čiastočne od predpokladaných ekonomických i iných strát, ktoré mnohí z nich s veľkou pravdepodobnosťou utrpia.
Rozhodne od klientov nepožadujeme žiadne formálne
preukazovanie následkov pandémie. Poznáme ich a rozumieme ich podnikaniu, takže
väčšinou tiež vieme, aké na nich má aktuálna situácia dopady. Pokiaľ ide o
nových klientov, ako aj v rámci štandardného postupu preverujeme tiež to, či ide
o spoločnosť s dobrým menom na trhu. V prípade takýchto spoločností potom
neočakávame, že by našu mimoriadnu pomoc v tejto ekonomicky ťažkej dobe chceli
zneužiť. Pri poskytovaní našich služieb by to napokon čoskoro vyšlo najavo.
K akým témam klienti podľa Vás pristúpia v
strednodobom horizonte?
Vzhľadom na
negatívne dopady krízy a značné ekonomické aj iné straty bude často
dochádzať v tom lepšom prípade k reštrukturalizácii podnikov, v horšom
prípade potom ku konkurzom. Optimalizácia podnikov bude prebiehať na všetkých
úrovniach, od výrobných a obchodných reťazcov až po reštrukturalizáciu financovania,
keď sa spoločnosti budú snažiť nájsť možnosti alternatívneho nebankového
financovania. Zaiste budeme tiež svedkami nových digitálnych trendov a s tým
súvisiacim vyšším nárastom investícií do IT a robotizácie.
Veľkou
príležitosťou v skupine HAVEL & PARTNERS je úzke prepojenie právnych
služieb a daňového a ekonomického servisu.
Zameriavame sa už teraz na získavanie financovania pre klientov z
podporných vládnych programov a spracovanie podkladov pre banky
a alternatívnych poskytovateľov financovania. Táto agenda môže navýšiť
tržby kancelárie už v krátkodobom horizonte zaujímavým spôsobom.
Súčasná
situácia odhalila legislatívnu nepripravenosť slovenského a českého
právneho poriadku v krízových situáciách. Nepochybne možno v budúcnosti predpokladať
odbornú diskusiu na túto tému. Ako sa odborníci vašej kancelárie pripravujú?
Legislatívna nepripravenosť
sa netýka iba krajín v ktorých pôsobí naša kancelária, ale celá rada
západných krajín musela taktiež pristúpiť k zmene právnej úpravy a musí
sa vysporiadať s rovnakými problémami, ako my. V Havel & Partners
pôsobí veľa skúsených odborníkov na
legislatívu, ktorí sa od začiatku týchto
príprav zapájajú, či už pripomienkovaním navrhnutej legislatívy pre rôzne komory
a asociácie alebo aktívnym zapojením do legislatívneho procesu. Aktuálne
vnímame ako zásadné najmä zapojenie našich partnerov z bankovníctva
a financií, reštrukturalizácie aj legislatívy. V tejto dobe nám
intenzívne pomáha aj celý tím našich akademikov a špecialistov na náhradu
škody.