12.6.2024
ID: 6086upozornenie pre užívateľov

Štátne občianstvo: odmietnutie členského štátu vydať jednému zo svojich štátnych príslušníkov okrem cestovného pasu aj občiansky preukaz s hodnotou cestovného dokladu len z dôvodu, že má bydlisko v inom členskom štáte, je v rozpore s právom Únie

Toto odmietnutie obmedzuje právo na voľný pohyb v rámci Únie, čím vytvára rozdielne zaobchádzanie medzi štátnymi príslušníkmi s bydliskom v zahraničí, a tými, ktorí majú bydlisko v tomto členskom štáte

Od roku 2014 má istý rumunský advokát bydlisko vo Francúzsku a svoje povolanie vykonáva tak vo Francúzsku, ako aj v Rumunsku. V roku 2017 požiadal rumunské orgány, aby mu vydali obyčajný alebo elektronický občiansky preukaz ako cestovný doklad, ktorý mu umožní cestovať do Francúzska. Táto žiadosť bola zamietnutá z dôvodu, že má bydlisko v zahraničí.

Rumunský Najvyšší a kasačný súd, ktorému bola táto vec predložená, položil Súdnemu dvoru prejudiciálnu otázku.

Súdny dvor vo svojom rozsudku rozhodol, že odmietnutie vydať občiansky preukaz len z dôvodu, že dotknutá osoba nemá bydlisko v Rumunsku, predstavuje obmedzenie práva na voľný pohyb a pobyt v rámci Únie vo vzťahu k rumunským štátnym príslušníkom s bydliskom v inom členskom štáte.

Rumunská právna úprava totiž stanovuje rozdielne zaobchádzanie medzi rumunskými štátnymi príslušníkmi s bydliskom v zahraničí a tými, ktorí majú bydlisko v Rumunsku. Prvé uvedené osoby majú na cestovanie len cestovný pas, zatiaľ čo tie druhé môžu mať občiansky preukaz aj cestovný pas.

Právo Úniei neukladá členským štátom povinnosť vydávať svojim štátnym príslušníkom obidva dokumenty s hodnotou cestovných dokladov. Neumožňuje im však, aby bez odôvodnenia založeného na objektívnych dôvodoch všeobecného záujmu zaobchádzali menej priaznivo s osobami, ktoré využili svoje právo na voľný pohyb a pobyt v rámci Únie.

Takáto právna úprava nemôže byť odôvodnená ani potrebou priznať dôkaznú hodnotu adrese bydliska uvedenej na občianskom preukaze, ani účinnosťou zisťovania a kontroly tejto adresy príslušným vnútroštátnym správnym orgánom. UPOZORNENIE: Návrh na začatie prejudiciálneho konania umožňuje súdom členských štátov v rámci sporu, ktorý rozhodujú, položiť Súdnemu dvoru otázky o výklade práva Únie alebo o platnosti aktu práva Únie. Súdny dvor nerozhoduje vnútroštátny spor. Vnútroštátnemu súdu prináleží, aby rozhodol právnu vec v súlade s rozhodnutím Súdneho dvora. Týmto rozhodnutím sú rovnako viazané ostatné vnútroštátne súdne orgány, na ktoré bol podaný návrh s podobným problémom.


[1] Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/38/ES z 29. apríla 2004 o práve občanov Únie a ich rodinných príslušníkov voľne sa pohybovať a zdržiavať sa v rámci územia členských štátov

Zdroj: Riaditeľstvo pre komunikáciu
Sekcia pre tlač a informácie curia.europa.eu
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 32/24
V Luxemburgu 22. februára 2024
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-491/21 | Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk