31.5.2024
ID: 6082upozornenie pre užívateľov

Zdaňovanie: Rada sa dohodla na nových pravidlách pre postupy pri zrážkovej dani (FASTER)

Rada dosiahla dohodu (všeobecné smerovanie) o bezpečnejších a rýchlejších postupoch na získanie úľavy pri dvojitom zdanení, čo pomôže zvýšeniu cezhraničných investícií a boju proti zneužívaniu daňového systému. Cieľom tzv. iniciatívy FASTER je zvýšiť bezpečnosť a efektívnosť postupov zrážkovej dane v EÚ pre cezhraničných investorov, vnútroštátne daňové orgány a finančných sprostredkovateľov, ako sú banky alebo investičné platformy.

Dvojité zdanenie

Pokiaľ ide o cezhraničné investície, mnohé členské štáty v súčasnosti vyberajú dane z dividend (z majetkových cenných papierov a akcií) a úrokov (z dlhopisov) vyplácaných investorom, ktorí žijú v zahraničí. Títo investori musia z toho istého príjmu zároveň platiť daň z príjmu v krajine svojho pobytu.

Hoci cieľom zmlúv medzi členskými štátmi je vyriešiť otázku dvojitého zdanenia, v skutočnosti sa postupy pri uplatňovaní úľavy na zrážkovej dani v jednotlivých členských štátoch značne líšia, čo vedie k zdĺhavým, nákladným a ťažkopádnym postupom úľavy alebo vrátenia dane. Tieto postupy sa dajú tiež zneužiť na rozsiahle daňové podvody.

Iniciatíva týkajúca sa zrážkovej dane zrýchli a zjednoduší postupy daňových úľav a zároveň zvýši ich bezpečnosť.

Spoločné potvrdenie o daňovej rezidencii

Smernicou sa zavedie spoločné digitálne potvrdenie o daňovej rezidencii v EÚ, ktoré budú môcť investori platiaci daň používať a využívať tak zrýchlené postupy na získanie úľavy od zrážkových daní.

Členské štáty zabezpečia automatizovaný postup vydávania digitálnych potvrdení o daňovej rezidencii fyzickým osobám alebo subjektom, ktoré sa v ich jurisdikcii považujú za rezidenta na daňové účely.

Zrýchlené postupy vybavovania

Smernica umožňuje členským štátom, aby mali dva zrýchlené postupy, ktoré dopĺňajú existujúci štandardný postup vrátenia úľavy na zrážkových daniach. Vďaka tomu sa urýchlia a viac zharmonizujú procesy úľavy na dani a jej vrátenia v celej EÚ.

Členské štáty budú musieť používať jeden alebo oba z týchto systémov:

  • postup „úľavy na dani pri zdroji“, ak sa príslušná sadzba dane uplatňuje v čase výplaty dividend alebo úrokov
  • systém „rýchleho vrátenia“, v ktorom sa vrátenie preplatku zrážkovej dane zaručuje v stanovenej lehote

Rada odsúhlasila, že členské štáty musia uplatňovať zrýchlené postupy, ak poskytnú úľavu pri nadmernej zrážkovej dani z dividend vyplatených z verejne obchodovaných akcií.

Členské štáty budú mať možnosť zachovať si svoje súčasné postupy a neuplatňovať kapitolu III smernice, ak:

  • poskytujú komplexný systém úľavy na dani pri zdroji uplatniteľný na nadmernú zrážkovú daň z dividend vyplatených z verejne obchodovaných akcií, ktoré emitoval rezident v ich jurisdikcii, a ich podiel trhovej kapitalizácie je pod prahovou hodnotou 1,5 % (ako uvádza ESMA). Ak sa však tento podiel prekročí počas štyroch po sebe nasledujúcich rokov, všetky pravidlá stanovené v smernici sa stanú neodvolateľne uplatniteľnými. V takýchto prípadoch budú mať členské štáty päť rokov na transpozíciu pravidiel smernice do vnútroštátneho práva. Tieto prvky zohľadňujú veľkosť finančných trhov členských štátov a zároveň uznávajú, že niektoré členské štáty si zachovávajú vnútroštátne systémy, ktoré sú primerané ich súčasným trhovým podmienkam.
  • poskytujú úľavu na nadmernej zrážkovej dani z vyplatených úrokov z verejne obchodovaných dlhopisov

Rada do znenia vložila aj ďalšie okolnosti, za ktorých môžu členské štáty úplne alebo čiastočne vylúčiť žiadosti o úľavu na zrážkovej dani zo zrýchlených postupov s cieľom vykonať ďalšie kontroly zamerané na predchádzanie podvodom.

Rada doplnila do textu ustanovenia týkajúce sa nepriamych investícií pre prípady, keď investor neinvestuje do cenných papierov priamo, ale prostredníctvom podniku kolektívneho investovania.

Tieto ustanovenia zabezpečujú, aby legitímni investori, ako sú napríklad určité podniky kolektívneho investovania alebo ich investori, mali prístup k zrýchleným postupom.

Podľa nových pravidiel budú musieť certifikovaní finanční sprostredkovatelia žiadajúci o úľavu na dani v mene registrovaného vlastníka vykonať hĺbkové preverovanie oprávnenosti registrovaného vlastníka využívať daňovú úľavu.

Štandardizované podávanie správ finančných sprostredkovateľov

V smernici sa finančným sprostredkovateľom (ako sú banky alebo investičné platformy) stanoví štandardizovaná oznamovacia povinnosť. Uľahčí to vnútroštátnym daňovým orgánom odhaľovanie potenciálnych daňových podvodov alebo zneužívania.

Členské štáty zriadia národné registre, v ktorých sa budú musieť registrovať veľkí (a prípadne menší) finanční sprostredkovatelia, aby získali certifikáciu. S cieľom zjednodušiť tento registračný postup sa Rada dohodla na vytvorení Európskeho portálu certifikovaných finančných sprostredkovateľov.

Tento portál bude slúžiť ako centrálne špecializované webové sídlo, na ktorom budú prístupné národné registre.

Členské štáty si zachovajú potrebnú diskrečnú právomoc, pokiaľ ide o registráciu a výmaz certifikovaných finančných sprostredkovateľov v osobitných prípadoch a prijímanie opatrení, ktoré sa ich týkajú.

Po registrácii budú finanční sprostredkovatelia musieť oznamovať potrebné informácie príslušným daňovým orgánom, aby bolo možné sledovať transakcie.

Členské štáty budú mať možnosť v súvislosti s transakciami požiadať o rozsiahlejšie oznamovanie s cieľom odhaliť možné prípady zneužitia daňového systému alebo daňového podvodu.

Popri priamom oznamovaní Rada doplnila možnosť nepriameho oznamovania. Ak je oznamovanie priame, certifikovaný finančný sprostredkovateľ má podávať oznámenie priamo príslušnému orgánu členského štátu zdroja. Ak je oznamovanie nepriame, informácie má poskytnúť každý certifikovaný finančný sprostredkovateľ v celom reťazci platieb cenných papierov.

Rada sa zhodla na tom, že členské štáty by mali ukladať sankcie v prípade nedodržania povinností vyplývajúcich z tejto smernice.

Kontext a ďalšie kroky

Európska komisia predložila 19. júna 2023 návrh smernice FASTER.

Tento návrh podlieha mimoriadnemu legislatívnemu postupu, pri ktorom Rada koná ako jediný zákonodarca. V Rade sa vyžaduje jednomyseľnosť. S Európskym parlamentom sa vykonali konzultácie a vydal svoje stanovisko 28. februára 2024. Vzhľadom na zmeny, ktoré Rada vykonala v smernici počas rokovaní, sa však dohodnuté znenie bude opäť konzultovať s Európskym parlamentom.

Dohodnuté znenie prejde kontrolou právnikov lingvistov a smernicu potom bude musieť formálne prijať Rada pred tým, ako sa uverejní v Úradnom vestníku EÚ a nadobudne účinnosť.


Zdroj: TS EU

 


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk